Dag 5: Jaén - Dona Mencia

Spanje, dona mencia

Vandaag staat voor het eerst een Via Verde op het programma;de Via Verde del Aceite. Dit zijn voormalige spoortrajecten, welke buiten gebruik zijn.
Ze hebben de railsen verwijderd en daarvoor soms asfalt, soms steenslag en soms losse grond op aangebracht.
Doordat de trein vlak moest rijden zijn de Via Verdes dat dus ook. In een dal, op soms hele steile en erg hoge "dijken" en door een berg, in een uitgehakte of uitgegraven kloof, zomaar iets breder dan het fietspad met hele steile zijwanden.

De harde en koude wind stond precies tegen. De eerste 60 km redelijk vlak, toen weer in de bergen met veel klimmen.
Af en toe wanneer ik een helling naar beneden had, moest ik nog flink bijtrappen, omdat ik door de tegenwind anders niet vooruit kwam.
De laatste 20 km ook met flinke regen.

Bij aankomst in Dona Mencia naar het enige hostal, waar ik de enige gast was. Keurige zaak, niks mis mee, maar toen ik de deur van mijn kamer opende, zag ik dat er geen verwarming was en ook geen airco, die je als verwarming kunt gebruiken. Natte kleding dus niet te drogen en een steenkoude kamer.
Het bijbehorende restaurant was ook nog gesloten, maar de Madre (de uitbaatster van een jaar of 75) wou om 21:00 uur wel wat voor me klaarmaken.
's-Ochtends regelde zij een ontbijt. Ik moest maar E 26,-- afrekenen voor overnachting, diner en ontbijt.