Dag 8: Ripanj (SRB) - Velika Plana (SRB) 83 km

Servië, Velika Plana Municipality

Het is weer zondag, tijd om een berichtje aan de volgers te sturen.
Vandaag de wekker weer een half uurtje eerder gezet, nu om 6:00 uur.
Alles verliep nog al vlot, de band stond nog net zo vol als gisteravond, dus ik kon om 6:45 uur op weg. Temperatuur was nog 20 graden, dan fietst het wat relaxter. Ik kon rijden met die opgepompte voorband, maar hij was zeker niet hard genoeg. Ik heb zo'n klein handpompje van 20 cm en dan krijg je er niet meer dan ongeveer 3 bar in, terwijl ik 5 bar wil hebben.
In het hotel hadden ze geen pomp, daarna bij 2 benzinepompen gevraagd, daar ook niet.
Even later zag ik een man aan zijn autowiel sleutelen in zijn tuin. Gestopt en gevraagd of hij wellicht een pomp had (inmiddels wist ik al dat het pumpa in het Servisch is). Hij niet, maar zijn buurvrouw had er een en die is hij voor me gaan halen. Het bleek er zelfs ook nog een met een manometer te zijn. Probleem ook weer opgelost.

Maar goed dat ik vroeg onderweg was, want er zaten maar een paar vlakke kilometers in mijn trip. Steeds 20 minuten klimmen met 5 km/uur dan 3 minuten dalen met 40 km/uur of meer en dat steeds opnieuw. Ik reed zelfs een dorpje binnen, had al een bordje "radar" gezien, met maximale snelheid van 40 km/u en daar werd ik geflitst. Gelukkig heb ik geen nummerbord op mijn fiets.

Vanmorgen koffie gedronken op een terras met een man, die op zijn 15e met zijn ouders vanuit hier naar New York was geëmigreerd. Hij heeft daar een bedrijf en ook hier in Servië een. Zodoende reist hij steeds op en neer en woont dan een aantal maanden per jaar in het dorpje waar ik was. Tijdens ons gesprek kwamen er steeds meer mensen van het dorp bij. Ze wilden van alles van me weten en de Amerikaan moest daar in tolken.
Vooral waarom ik nu vanuit "Ollanda" naar Turkije ging fietsen (mijn antwoord was "voor de fun"), hoewel ik hun antwoorden niet verstond, kon ik er wel uit opmaken, dat ze dat toch maar raar vonden.
Desondanks wensten ze me een goede reis en werd ik uitbundig uitgezwaaid.

Onderweg gebeurde nog iets bijzonders. Helemaal in the middle of nowhere schitterde iets in de berm, op zich niet zo bijzonder met felle zonneschijn, maar iets veroorzaakte dat ik stopte om te kijken wat het was. Het bleek een soort medaillon, een centimeter of 5 groot. Heb het maar meegenomen als souvenir, maar ik vind het, ondanks dat ik niet gelovig of religieus ben, toch een beetje mysterieus.

Het is weer maar goed, dat ik navigeer op mijn telefoon, want de aanduidingen van plaatsen, straten, etc. zijn alleen maar in Cyrillisch schrift hier en daar maak je echt niks van.

Omdat ik wat vroeger ben gestart, ook wat vroeger gestopt. Heb nu hotelkamer (€ 23) in Velika Plana. Ik raak wat voor op mijn geplande schema, o.a. doordat er 3 rustdagen zijn opgenomen, is eigenlijk meer voor reserve als materiaalpech of noodweer en hoop die dan ook niet nodig te hebben. En zomaar een dag hangen is ook niets voor mij.

Afstand: 83 km Rijdtijd: 5:40 uur
Gemiddelde snelheid: 14,75 km/h
Cumulatief: 719 km

Herkenbaar van die rustdagen. Wij planden er één en uiteindelijk moesten we hem opnemen op de voorlaatste dag. In ochtend een museumpje gedaan en ‘s middags in het hotel gehangen. Leuk al die ontmoetingen. Dat gebeurt er als je fietst. Dat zo’n pompje maar tot max. 3 bar gaat wist ik niet. Dat ga ik eens uitproberen. Succes verder.

Bert 2023-09-10 19:31:41

Mooi avontuur tot nu toe en veel leuke mensen ontmoet als ik het zo lees. Leuk om je te volgen en een beetje een impressie mee te krijgen vanaf hier. Veel plezier nog!

Auke 2023-09-10 20:35:33

Ps je ziet wel; je zal na thuiskomst voortaan toch op zondag naar de kerk moeten na de vondst van dat medallion...

Auke 2023-09-10 20:37:16

Dank je Bert! Ik denk dat jij heel veel in mijn verhaaltjes zult herkennen, jullie hebben nog veel langer en meer ervaring met die fietsvakanties.

Guus 2023-09-10 21:05:39

Dank je Auke! Mocht ik naar de kerk gaan, dan vraag ik jou mee, zou wel eens goed voor je zijn . . . 😇🤣

Guus 2023-09-10 21:12:01

Goed bezig Guus. Ik vind het knap zo helemaal alleen. Alle goeds voor de komende dagen.

Kees Westerweele 2023-09-10 21:12:07

Waarom geen CO2 patroon gebruiken? Er zijn zeker handpompen te koop waarmee je 5 bar kunt pompen.

Kees Westerweele 2023-09-10 21:20:34

Leuk dat je mee leest Kees. Mijn pompje zou tot 8 bar moeten kunnen, maar na een kwartier pompen en een lamme arm, kan ik de band nog met mijn duim indrukken. (40 mm band). Ik heb ook een pompje met CO2 patroon bij me, maar dan is meestal je band na een paar dagen weer zacht, omdat die moleculen zo klein zijn, dat ze door de binnenband heen verdampen en dan is het probleem alleen maar naar voren geschoven, maar als noodoplossing prima uiteraard. (mag trouwens niet mee in vliegtuig, ook niet in bagageruim).

guus.fietst 2023-09-11 00:19:38

Leuk om je te volgen Guus! Je vertelt er leuk over..... Veel plezier nog!

Els 2023-09-11 05:45:15

Dank je Els!

guus.fietst 2023-09-11 06:30:40

Guus een klein elektrisch pompje wat je met je powerbank op kunt laden. Schijnt prima te werken. Fijne dag vandaag.