Dag 16: Zanjev Do (Mon) - Gornja Seoca (Mon) 67 km

Montenegro, Zanjev Do

Heerlijk geslapen in een echt bed, ontbijt in het restaurant. Dit gaat als een beetje op vakantie lijken. We hadden aparte slaapkamers, ik had zelfs een 2-persoons bed.

Het ontbijt was om 7:45 uur. Buiten was het erg fris. Om 8:30 zaten we op de fiets en moesten gelijk weer klimmen, omdat we nog maar op 922 meter zaten en de top ligt op bijna 1.400 meter.
Er bleek ook nog een alternatieve route, waarin je door een tunnel ging en daarmee de top wat kon afsnijden, tot ongeveer 1.050 meter.
Daar hebben we uiteraard voor gekozen; we hadden de laatste dagen genoeg hoogtemeters voor de kiezen gehad.

Eenmaal over de top, kwam er nog een belabberd wegdek over een km of 5 tot 6, waarna het weer prima asfalt werd.
Vreselijk mooi uitzicht over valleien, kloven, dalen, etc. Af en toe pittige klimmen er tussen. Onderweg een bij een bakje koffie bij een wijnboer, werden we uitgenodigd om te komen kijken bij het persen en kregen een heerlijk zoete tros druiven.

Rond 17:00 uur komen we aan in Gornja Seoca, vinden daar een appartement (€ 26,--/2 personen), ontbijt € 2,50 en diner € 10,--.
Vooroorlogse prijzen hier in Montenegro. Opvallend is, dat alle plaatsnamen ook in het Cyrillisch schrift staan.