Dag 23: Himare (Alb) - Agios Ionannis (Gr) 63 km

Albanië, Himare

Vandaag is de laatste dag van mijn Balkan Kustroute. Ik ga Griekenland bereiken en vervolgens vlieg ik dan weer richting huis.
Omdat ik graag de ferry van 16:00 uur van Sarande naar Corfu, waar een vliegveld is, wil halen, vertrekken we al om 7:00 uur. Het ontbijt in het hotel werd pas om 8:30 uur geserveerd, dus dat hebben we laten schieten. Ondanks wat klimmetjes waren we al om 12:00 uur vlak voor Sarande. Hebben wat gegeten op een terras, gekeken hoe Eric verder kon rijden richting Igoumenitsa. Hier scheidden onze wegen zich weer. Eric zou de volgende dag de boot naar Venetië nemen en ik vlieg vrijdag van Corfu naar Rotterdam Airport.

Ik ben allereerst tickets voor de ferry naar Corfu gaan kopen, had nog bijna 2 uur over, om wat rond te struinen in het stadje, waar veel dagtoeristen vanaf Corfu waren. Om 16: 00 uur zou de ferry vertrekken. Het stormde die dag, dus het beloofde een wilde rit te worden. Toen ik de kleine veerboot opreed, werd me gevraagd naar mijn PLF formulier. Nu had ik die voor de vlucht naar Italië, en deze moest ergens in mijn fietstassen zitten. Ik mocht alvast mijn fiets aan boord zetten. Ze bonden die gelijk stevig vast, samen met 2 andere fietsen, vanwege de storm. Er stond een auto en een camper, die ook goed werden vastgesjord. Toen kwam de beambte weer om mijn PLF te controleren en gaf aan dat deze voor luchtverkeer was en niet voor vervoer over zee en ik hiermee Griekenland niet in kon. Ik zou van boord moeten. Na wat gediscussieer, moest ik even wachten, hij ging eerst de andere, ca. 30 passagiers controleren. Toen kwam hij weer bij mij. Hoop gedoe. Ik zei dat ik mijn vlucht in Corfu moest halen, maar hij bleef bij zijn standpunt. Ondertussen zag ik in mijn ooghoeken, dat ze de ophaalbrug gingen inhalen en ineens waren we aan het varen. Toen had de beambte een probleem, want ik was illegaal aan boord.

Uiteindelijk heeft een bemanningslid op zijn telefoon een PLF op mijn naam aangemaakt, deze naar mij gezonden en zo kon ik toch Griekenland in. De grenscontrole in Griekenland was zeer grondig, alles gescand, bril moest af, om te kijken of ik wel op mijn pasfoto leek.

Op Corfu had ik een appartement geboekt bij Kidonakia in Agios Ionannis, ca. 9 km van de veerboot in Corfu, wat gerund wordt door de Nederlander Henk van der Does. Hij runt daar o.a. een fietsverhuurbedrijfje. Ik had het zwembad met hangmatten voor mezelf. Het zijn sobere, maar schone appartementjes, gunstig geprijsd en hij regelt een fietsdoos en vervoer met een pick-up naar het vliegveld. Vrijdag 24 september vloog ik terug en Henk had het prima geregeld.

Ik ging 's-avonds eten in de lokale Taverna en daar vertelde de eigenaresse, dat een maand geleden, de minister van Gezondheid van Albanië hier op bezoek was geweest, om te kijken hoe ze het hier doen met de bestrijding van Covid. Toen bleek, dat hij ook in een gestolen Mercedes reed, nota bene gestolen in Griekenland!

's-Avonds om 22:15 uur landde ik op Rotterdam Airport, waar Marian al op me stond te wachten en reden we huiswaarts. Daarmee kwam een eind aan een zware, maar mooi fietstocht. Nu eens gaan bedenken, wat het een volgende keer wordt.

Cumulatief: 1.643 km.

Respect topper!!

Jos Rentmeester 2021-09-30 15:16:10

Leuk verslag van een pittige reis.

Kees van Loon 2021-09-30 17:48:12

Mooie reis hoor met een leuk verslag

Sander Verspuij 2021-10-01 13:06:17

Dank je wel voor het lezen van het verslag. Ik heb ervan genoten! Zelf zijn we ook fietsers door Europa. In die hoek zijn we nog nooit op de fiets geweest.