Dag 4: Véménd (H) - Vukovar (Cro) 130 km

Kroatië, Vukovar

Heerlijk uitgerust wakker geworden, op gemakje ingepakt en om 8:15 uur op weg.
Bij vertrek nog even een foto van de B&B genomen, leuke herinneringen aan; 2 heel aardige gastheren, die echt hun best doen om het de gasten naar de zin te maken en ook de prijs (voor 1-persoonskamer € 39) fatsoenlijk kunnen houden.

Vandaag wordt het weer 32 tot 33 graden, dus mijn grootste zorg is voldoende drinkwater.
Wanneer ik onderweg koffie ga drinken, vul ik daar dan ook mijn bidons bij, maar soms is er weinig tot geen horeca onderweg. Vandaag gelukkig wel. Ik heb 2 bidons van ruim een halve liter en nog 2x een halve liter in drinkflesjes, een halve liter drinkyoghurt en daar heb ik met dit soort weer niet genoeg aan.

Na 35 km bereikte ik de grens Hongarije-Kroatië om 11:00 uur. Er moest stapvoets gereden worden, maar verder geen controle. Kroatië noemt zich hier Hrvatska; er is blijkbaar nog veel oud zeer. Op de autokentekens staat ook HR, in plaats van bijv. CRO. Op een hoek bij de grens staat op het Krotische stuk nog een oude wachttoren, een overblijfsel van de koude oorlog.

De Kroaten rijden wel hard, maar houden ook flink afstand van fietsers, zoals het hoort.
Opvallend is ook de prijs van een kopje koffie; in Hongarije vaak € 0,65, in Kroatië € 1,35, het dubbele dus,

Op een aantal plaatsen staan monumentjes met herinneringen aan de oorlog van 1991.
Ik heb wat teksten vertaald (leve Google Translate!) en ze hebben het dan steeds over de agressie van Servië. Ik ben steeds maar een paar kilometer van de grens met Servië, rijdt er ongeveer parallel aan. Het zal er hier flink aan toe gegaan zijn.

De hele dag door zag ik onderweg bordjes met symbolen B&B, hotel, etc., maar na 15:00 uur geen een meer. Zodoende door gereden tot er weer iets om te overnachten was en dat was pas om 19:00 uur in Vukovar, daar waren accomodaties zat. Heb nu een klein appartementje, superschoon en een super vriendelijke jonge eigenares Mateja, die het de gasten erg naar de zin wilt maken.

Morgen staat weer een nieuwe grens-passage op het programma, nl. Kroatië-Servië. Ik ben uitermate benieuwd hoe dat zal gaan. Die twee landen kunnen elkaars bloed wel drinken (wat ze 22 jaar geleden ook echt deden).