Dag 10: Straubing (Dld) - Prunn (Dld) 103 km

Duitsland, Prunn

Vannacht voor het eerst een beetje fatsoenlijke temperatuur, zal van korte duur zijn, want de nachttemperaturen gaan weer zakken, maar vanaf morgen zal het ook droog zijn.
Tot nu toe van dit reisje, de mooiste dag wat betreft natuurschoon. Ik ben nu in Beieren en dat is heel groen. Dat heeft ook zijn prijs, want vanaf 11:30 uur vanmorgen onafgebroken regen gehad tot 17:00 uur.

Na vertrek om 9:00 uur, trof ik de Duitse fietser van gisteren onderweg weer aan. We hebben een paar uur samen opgefietst, waarna hij een stadje wilde bekijken, waar ik niet zoveel interesse in had, dus ieder toen weer zijn weegs.
Ik had gistermiddag mijn fietskleding gewassen, deze was nog niet geheel droog, dus als een rijdend droogrek kleding onder de snelbinders en op mijn kaarthouder. Dat droogt lekker in het zonnetje.

Alle horeca onderweg was gesloten en toen in om boodschappen ging bij de Edeka, bleek daar in ook een konditorei, dus eerst Kaffee mit Kuchen en toen om boodschappen.
Toen ik de winkel uitkwam, stortregende het. Ik had mijn fiets juist naast het afdak geparkeerd, dus het ongeveer droge wasgoed was weer kletsnat.

Even later kwam ik, ook weer in de stromende regen door Regensburg (what's in a name), een prachtig historisch stadje, maar geen weersomstandigheden, om eens op gemakje door te wandelen.

Bij Straubing heb ik de Donau verlaten en ben langs het Main-Donaukanal gaan fietsen.
Ongeveer de helft van het traject van vandaag ging over gravel, dat nu met dit weer was veranderd in modder met diepe plassen. Zowel mijn fiets als ikzelf waren bruin van de modder.
Kamperen met deze omstandigheden wordt niks, dus ingecheckt in Gasthof Zur Krone in Prunn. Ik vroeg de hotelbaas of ik de Wasserschlauge mocht gebruiken om de Mutter van mijn Fahrrad, tassen en mijn regenbroek te spuiten. Hij begreep wat ik bedoelde, maar dat Mutter is toch wat anders.