Dag 14: Bozhurishte (BG) - Ithiman (BG) 78 km

Bulgarije, Ihtiman

Vanmorgen liep de wekker op 6:00 uur af en het was nog schemerig. Met dat uur (theoretisch) tijdverschil, kan ik ook weer de wekker op 7:00 uur zetten. Maar het regende ook behoorlijk. Buienradar gaf aan dat het om 9:30 uur droog zou zijn, dus even lekker uitgeslapen. Om 9:30 uur was het inderdaad droog, dus op pad.

Ik was na een half uurtje aan de rand van Sofia. Net als in de rest van Bulgarije, zitten de wegen ook hier vol putten en gaten. Nu het behoorlijk heeft geregend, staan die putten en gaten dus vol water. Ik slinger er zo veel mogelijk rond, maar als er een auto achterop komt, is er een horizontale fontein van vies water. Dus mijn regenpak en Crocks maar aangedaan, om een beetje droog te blijven. Het was druk met auto's, dus ook met spetteren.

De route ging dwars door de toch wel grote stad, vaak op de weg, soms door parken, waarbij ik af en toe de fiets een trapje op moest dragen, over uitstekende treinrails moest dragen, enz.
Pas om 13:00 uur was ik er doorheen. In de tussentijd ook nog een uurtje regen gehad, de eerste van deze trip.

Ik was blij, dat er vandaag geen leempaadjes en zandpaadjes op het programma stonden, dat zou wel een zooitje zijn geworden. Mijn fiets ziet er uit als een artillerietank op oefening in de Veluwe met slecht weer.

Ik zat bijna de hele dag op 600 tot 700 meter hoogte, dus het werd niet warmer dan 28 graden, lekker dus. Zon scheen na de middag. De laatste 20 km waren vlak en dat was ook heerlijk.

Nu in een motel (€ 42) aan de snelweg, moest daar nog wel even 4 km flink voor klimmen.

Afstand: 78 km Rijdtijd: 5:37 uur
Gemiddelde snelheid: 13,92 km/h
Cumulatief: 1.165 km

Het lijkt me geen gemakkelijke tocht Guus. Petje af voor je doorzettingsvermogen. We volgen je verrichtingen nog steeds met plezier en ik vergeet bijna geen dag om te kijken, wat je nu weer hebt beleefd. Het einddoel komt langzaam ook een beetje in zicht. Succes verder.

Bert 2023-09-16 23:56:29

Dank je Bert! Ik ben wat afstand betreft over de helft. Weet niet zo goed, wat ik voor kwaliteit van de wegen van het vervolg kan verwachten. Ik kan vaak niet harder dan 6 tot 7 km/uur, zelfs bij vlakke stukjes, omdat het wegdek zo slecht is, of (en dat is ook vaak het geval) er helemaal geen wegdek is.

Guus 2023-09-17 06:35:34

Afzien, genieten en alles ertussenin.... Petje af Guus! Erg veel bewondering voor je!

Lian 2023-09-17 14:58:04

Ja Lian, je moet er wel wat moeite voor doen om in Turkije te geraken, maar over een dag of wat is Griekenland al in zicht, dus gaat gestaag verder. En ik heb er plezier in. En over dat afzien: Op het moment zelf lach je niet zo hard, maar later kun je mooie verhalen vertellen.😉