Dag 12: Tirano - Thüsis - Chur 30 km

Zwitserland, Chur

Vandaag staat de rit met de Bernina-Express dus op het programma. Om 9:00 is het vertrek. De fiets kan mee en ik blijk de enige fietser op de trein. Het boemeltreintje trekt met een rustig vaartje door de bergen. Gestaag winnen we hoogte, het landschap wordt steeds witter en na enige tijd is er alleen maar sneeuw en ijs. De omgeving is ronduit schitterend. Na de oversteek van de Alpen, besluit ik in Thüsis uit te stappen en de resterende afstand naar Chur, ongeveer 30 km te fietsen. Daarmee ben ik nu in het 2e land aangekomen: Zwitserland. Voor ik in Nederland arriveer, zullen er nog een aantal volgen. Het stuk van Thüsis naar Chur heb ik in de regen gefietst, hoewel de treinrit tot Chur was geboekt, vond ik het toch wel aardig om hier te fietsen.

Het was een prachtig ritje met de trein. Op de kilometerteller van de fiets stond vandaag maar 30 km.

Triptijd: 1:57 uur, gemiddelde snelheid: 15,52 km/h.
Cumulatief: 1.042 km.

Hallo Guus, leuk je reisverslag te lezen. Wij zijn ook van plan de Rome- route van zuid naar noord te fietsen in mei/juni van dit jaar en er zijn weinig reisverslagen te vinden over de omgekeerde route. Vraag over de treinrit: moet je onderweg ook nog overstappen. Ik lees daarover op andere blogs maar het is me niet duidelijk of dat ook voor de Berninaexpress geldt. Groet Paula

Paula 2023-03-07 18:15:32

Dag Paula, mooi vooruitzicht om die tocht te fietsen! Voor wat betreft je vraag over de Bernina-express; er zijn een aantal stopplaatsen onderweg, waar je kunt uitstappen om koffie te drinken of een wandelingetje te maken. Ik heb dat echter niet gedaan en ben aan een stuk doorgereden. Ik vond het een bijzonder mooie treinrit, is ook niet voor niets als historisch erfgoed bestempeld. Geniet er van, Groet, Guus