dag 11: Bezoek aan Praag

Tsjechië, Prague

Na gisteravond uiteraard ook al in het centrum een hapje te hebben gegeten en wat te hebben gewandeld, wordt vandaag het centrum met al zijn bezienswaardigheden bezocht. Praag is een mooie, historische stad met prachtige pleinen, gebouwen, bruggen en boulevards langs de rivier.
Het is er gezellig, met relatief vrij veel jonge mensen en veel terrasjes, maar ook vreselijk druk. En dat na dagen door het platteland fietsen.

Ik had al een reservering gemaakt voor de terugreis op zondag met de Flixbus, maar omdat alles voorspoediger ging dan gedacht, deze vervroegd naar vanavond 20:00 uur. Vertrek is bij het spoorstation, wat helemaal aan de andere kant van de stad ligt.

Mijn reservering gaf aan, dat ik ook vervoer voor mijn fiets had betaald. De chauffeur van de bus vertelde echter, dat hij geen fietsenrek achter op zijn bus had en ik dus mijn fiets niet kon meenemen. Dat alles in het Tsjechisch. Toen ik hem de tekst "Fahrrad" op het ticket liet zien, had hij geen idee wat een fahrrad is. Ik heb hem toen proberen duidelijk te maken, dat ik mijn fiets in de bagageruimte ging stoppen, omdat ik toch meeging, liep hij na enige discussie boos weg en stopte ik alsnog mijn fiets in de bus. Daarna heb ik geen last meer van hem gehad.

Na een overstap in Duitsland, waarbij de Flixbus wel een fietsendrager en een vriendelijke Duitse chauffeur had, kwam ik om 10:00 uur op donderdag 25 mei in Amsterdam aan.
Vervolgens met de trein naar Goes, nog 10 km fietsen naar huis en de trip zat er op.