Dag 9: Povljanal (Cro) - Krković (Cro) 99 km

Kroatië, Povljana

Om 8:45 uur zat ik op de fiets en om 9:30 uur was het al 29 graden C. Vandaag heb ik ontdekt, om in mijn navigatieprogramma op de GSM, van plaats tot plaats te rijden, zodanig dat ik de onverharde geitenpaadjes kan vermijden. De officiële Balkan Kustroute van Erik van de Boom, gaat vaak over die onverharde, nou ja onverhard zijn ze niet, want er ligt gravel of los grind, kan vermijden.
Ik zelf rijd liever over asfalt en fietsers die ik onderweg ontmoet, hebben er ook een hekel aan en verzinnen vaak zelf alternatieven. Kans op vallen is veel minder.
je materiaal als banden, tassen, etc. krijgt veel minder te verduren en het is veel comfortabeler, zodat je veel beter naar de omgeving kunt kijken.

Soms krijg je dan te maken met (iets) meer verkeer, maar wel met dezelfde prachtige vergezichten. Wat dat betreft heeft Erik van den Boom een prachtige route samengesteld; meestal autoluwe wegen, daar waar dat mogelijk is en in een mooie omgeving.

Ik heb de vrij grote stad Zadar links laten liggen, omdat ik geen zin had, om tussen stinkende auto's en stoplichten, etc. te rijden.
Onderweg nog even een de weg overstekende schildpad geholpen, om niet doodgereden te worden.

Rond 16:00 uur kom ik aan bij camping Robeko (€ 8,25) in Krkovic. Het is een ecocamping, met maar 5 gasten. (2 tenten en 3 campers).
De grootmoeder die de honneurs waarneemt, spreekt uitsluitend Kroatisch. Ik kan er uit opmaken, dat ze bedoelt: zoek maar een plaatsje en de rest komt wel goed.
Van een camper met een Belgische jongeman en een Nederlands meisje, verneem ik, dat rond 17:00 uur de kleindochter komt, die Engels spreekt.
Er is voorlopig niets te koop en ik krijg van hun spontaan een heerlijk koude Leffe Blond.
Na inchecken bij de kleindochter, blijkt dat ze nog 2 koude halve liters bier in de koelkast heeft. Ik koop haar hele voorraad op, zodat ik de Belgische jongen
een biertje terug kan geven. Het enige restaurant in een dorpje verderop is vandaag gesloten en een winkel is er niet.
Het sympathieke Belgisch/Nederlandse stel kookt pasta en maakt voor mij ook een portie. Geweldig toch, dat mensen zo aardig kunnen zijn.