Dag 24: Sazlibosna

Turkije, Sazlibosna

Vandaag een beetje chillen, genieten van het lekkere weer hier, een wandeling door en rond het dorp en later op de dag naar het grotendeels opgedroogde meer.
Dat meer loopt in het najaar weer wel vol. Het is toch wonderlijk om nu dan over de bodem te lopen. Er onstaan prachtige modderstructuren.

Vanavond zal Fikri wat eten klaar maken. Het is vandaag de verjaardag van de profeet Mohammed en het regent bij hem whatsappjes; al zijn vrienden en kennissen feliciteren elkaar hiermee. Bijzonder om dat zo te aanschouwen. Vanavond is er een speciale gebedsdienst in de moskee. Door de luidsprekers aan de minaret bij de moskee werd daartoe opgeroepen.

Ik ben overigens wel blij, dat we in Nederland die minaretten met luidsprekers niet hebben. 5x per etmaal wordt er opgeroepen voor gebed en dat start al bij het eerste ochtendlicht, 's-winters misschien nog wel eerder. Zou voor mij nooit wennen, zeker niet als rechtgeaarde atheïst, om zo vroeg al gestoord te worden, maar hier accepteer je het als onderdeel van de cultuur.

Ondanks dat je niet van steden houd, was het toch leuk om er een dag rond te kijken. Morgen de laatste dag van de vakantie en donderdag weer naar huis. Je zult vast blij zijn om Marian (klein) kinderen en ik hoop (haha) de rest van de familie weer te zien. Een hele goede reis terug naar huis!!

Cobie 2023-09-26 17:27:11

Ja Cobie, heb er weer veel zin in om naar huis te gaan! En iedereen weer te zien uiteraard en dat geldt ook zeker voor de rest van de familie.