Dag 23: Bezoek Instanbul

Turkije, Istanboel

Nu ik op de fiets mijn eindbestemming heb bereikt, wil ik toch Istanbul nog wel (even) bezoeken. Zoals velen van mij weten, dat ik me niet prettig voel in erg grote steden, toch maar gedaan, nu ik er toch ben. Ik werd door mijn gastheer Fikri naar een dorpje 12 km verderop gebracht, naar een bushalte vanwaar de bus rechtstreeks naar het centrum reed. Hij had keurig buslijnnummers etc. op een rijtje gezet, want onderweg vragen zal niet meevallen. Er spreken wel wat mensen Engels, maar dat zijn allemaal buitenlandse toeristen, dus daar heb je ook niet zo veel aan.

De drukte viel overigens mee. Ik heb de Hagia Sofia bezocht, de Blauwe Moskee en nog een aantal highlights, waarvan de naam me ontging; op een gegeven moment ben ik wat overvoerd, dan zit mijn brein vol. Mijn cognitieve vermogen heeft toch ook zijn beperkingen.

Daarna een 2 uur durende boottocht over de Bosporus, met aan de ene zijde Europa en aan de andere zijde Azië. (voel je niets van hoor 😄). Ik was kompleet verpletterd door de massaliteit hier; ruim 18 miljoen mensen, op elkaar gepropt op zo een kleine oppervlakte. De busreis erheen en terug was door ononderbroken bebouwing. Een afstand van 30 km kostte 2 uur, door de verkeersdrukte. Mensen in de bus laten het gelaten over zich heen komen, zoals overal als zombies geconcentreerd op de telefoon; waarschijnlijk is dit hun dagelijkse routine. Het is wel totaal verschillend van het platteland. Mensen zijn moderner gekleed, met uitzondering dan van de in wapperende zwarte gewaden geklede vrouwen en dat is toch nog een heel groot deel van de vrouwen hier, ook jongere.

Daarover moet ik ook nog kwijt: al die vrouwen in het zwart, dragen onder hun lange gewaden zwarte slippers, vaak aan de teenzijde een paar glimmertjes. Maar allemaal hebben ze slippers aan die zeker 2 maten te klein zijn, hun voeten steken er aan de achterzijde zeker 2 cm over, zal toch niet lekker lopen.

En wat vond ik nou het mooiste/indrukwekkendste: de bazar, gigantisch groot, gezellige kraampjes, waar de lokale bewoners hun inkopen doen, gezellig geroezemoes, heerlijke geuren, felle kleuren, gewoonweg prachtig!
Het is weer maar eens bevestigd: ik ben meer van de natuur dan van de stad, zal ook nooit meer anders worden denk ik.