dag 8: Briza - Konstantinovy Lázne (88 km)

Tsjechië, Konstantinovy Lázně

Ik zat om 8:50 op de fiets. Achteraf bleek ook vandaag het een zware rit te zijn.
Na weer lang gedaald te zijn, weer flink klimmen tot 800 meter. Het wegdek was zeer slecht, hier merk je echt, dat het toch nog best een armlastig land is.
Aan de bewegwijzering schortte ook wel een en ander, daardoor regelmatig verkeerd gereden. Hoewel we hier toch vrij dicht bij de Duitse grens zijn, spreekt niemand Duits of Engels. Op school krijgen naast Tsjechisch, als tweede taal Russisch.

Als ik zo nu en dan probeerde de weg te vragen, haalde mensen de schouders op, of liepen gewoon door. Later vertelde een Tsjech die wel Duits sprak, me dat de Tsjechen zich daar voor generen. In winkels, café's en restaurants kwam er flink handen- en voetenwerk aan te pas om me duidelijk te maken. Mijn Tsjechisch en Russisch is net zo slecht als hun Duits.
Wonderlijk is dan toch, dat het uiteindelijk toch allemaal lukt, waarbij beide partijen ook wel moesten lachen.
Gekampeerd op camping in Konstantinovy Lázne, waarvan de eigenaar een beetje Duits sprak.