Dag 9: Velika Plana (SRB) - Varvarin (SRB) 80 km

Servië, Varvarin Municipality

Nu rijd ik de hele dag door een vrijwel ongeschonden landschap, de enige constante factor is de asfaltweg, met geregeld slechte stukken, soms de rechter helft geasfalteerd en de linker steenslag en een paar km verder weer andersom. Dus af en toe wisselen van weghelft. Geld was zeker op?

Onderweg denk ik steeds aan "De herberg met het hoefijzer", van A. den Doolaard, wat ik in mijn jonge jaren op mijn boekenlijst voor de middelbare school had en wat mij enorm prikkelde om de Balkan te bezoeken. Den Doolaard zwierf jaren door deze streek, wat hij ook literair geweldig beschreef. Mijn eerste vliegreis was naar het toenmalige Joegoslavië. Daarna bleef het trekken, na Noorwegen, vind ik Kroatië en de overige Balkanlanden de mooiste van Europa. Zodra ik thuis kom, ga ik het weer eens herlezen.

Sobere huizen, vaak half ingestort. Wel jonge en mooie kerken. Ik weet niet of er door en tijdens de Balkanoorlog in de jaren '90 hier veel verwoest is, sporen zijn er niet meer te zien.
Landschappen, als ze al zijn aangetast, herstellen zich wel.

Rond de middag zag ik een bankje in de schaduw onder een boom en ik stopte om daar mijn lunch te eten. Nauwelijks gezeten, of daar kwam een man uit de tegenover gelegen woning een praatje maken. Hij bood aan om in zijn tuin te komen zitten, aan de eettafel onder de bomen en vroeg of ik koffie wilde. Daar maar op ingegaan. Zijn vrouw ging direct koffie maken en we hebben gezellig samen gegeten. Ze spraken uitsluitend Servisch, dus Google Translate, die je ook in kunt spreken en kunt laten praten, kwam weer goed van pas. Even later kwamen er ook nog een paar buren bij, die vonden dat ook wel mooi, zo'n buitenlander op de koffie.
Na een hartelijk afscheid weer op weg.

Een paar uur later paar bakjes koffie gedronken op een caféterrasje in een klein dorpje. Toen ik wilde afrekenen, mocht dat beslist niet. De cafébaas vond dat zo'n buitenlander die naar Turkije fietst niets moest betalen, hoe ik ook aandrong. Hij had er een heel verhaal bij, uiteraard in het Servisch, waar ik niks van begreep, want ook hij sprak geen andere taal. Het is toch ook niet dat ik er armoedig uitzie met die dure fietskleren etc. Zie ik in Nederland nog niet gebeuren.

Onderweg nog even een bushokje op de foto gezet. Bestaat uit een of meer roestige dakjes tegen elkaar aan, naar gelang de grootte van het dorp.

Ik overnacht in een hostel met meerdere kamers (€ 17) maar ben de enige gast. De eigenaar spreekt goed Duits, dus dan heb je wat meer diepgaandere gesprekken.

Afstand: 80 km Rijdtijd: 5:15 uur
Gemiddelde snelheid: 15,41 km/h
Cumulatief: 799 km

Ja, Guus. Weer een heel andere wereld, het voormalig Oostblok, dan de onze hier. De welvaart zal er nog lange tijd beneden ons niveau blijven. Wat je dan ziet is, hoe armer de mensen des te meer ze willen delen. Van nature ingebakken gastvrijheid Je red je aardig, begrijp ik. Je ervaring betaalt zich zo langzamerhand uit. Ga zo door en geniet van de hele onderneming.

Aart 2023-09-12 13:21:06

Leuk om je verhalen te volgen en om te zien waar je zoal komt. Je zit goed op schema zo te zien. Ja maakt wel lange dagen en daarmee veel kilometers af en toe. Veel plezier verder en blijf vooral voorzichtig!

Charley 2023-09-12 13:22:15

Dank je Aart! Ik ben maar gestopt om vooraf "goedemorgen", "dankuwel", "is er een kamer vrij" etc. in de plaatselijke taal uit mijn hoofd te leren, dit is nu in een week al mijn derde land en overmorgen waarschijnlijk Bulgarije.

Guus 2023-09-12 18:07:05

Dank je Charley! Ik loop zelfs wat voor op mijn gecalculeerde schema. Ik heb elke 7e dag als rustdag gepland, maar is eigenlijk meer een reservedag, want rusten doe ik 's-nachts. Ik stop bijtijds en heb dan alle tijd om in de dorpjes of stadjes te passagieren. Dus gaat het wat voorspoediger dan gedacht en als dat doorzet, kan ik nog verder stuk van Turkije meepakken.

Guus 2023-09-12 18:10:58

Zó leuk om op deze manier n beetje met je mee te reizen! Het moet geweldig zijn.... Behalve die onverharde paadjes, met grof grint en zo..... Wê hoed uut bluuve kieke eej! En vooral genieten 😘

Lian 2023-09-12 19:11:00

Wat leuk om te lezen dat je aan het boek De herberg met het hoefijzer moest denken. Op de Mavo heb ik een werkstuk gemaakt over Den Doolaard. Ik moest over Den Doolaard zelf schrijven en 5 boeken van hem lezen waarvan "de herberg..." er ook 1 van was en van alle 5 een uittreksel maken. (moest je toen echt nog zelf doen en kon je niet van internet halen) haha.

Cobie 2023-09-12 20:03:41

Dank je Lian! Die onverharde paden zal ik steeds meer gaan krijgen (kijk ook maar eens in het verslag van morgen). Hoe meer ik naar het zuid-oosten trek, hoe minder welvarend de landen. En wegen maken en onderhouden is een dure hobby. En uiteraard doe ik voorzichtig aan.

Guus 2023-09-12 20:44:05

Ja Cobie, leuk dat jij die ook kent. Ik ben gisteravond al aan De herberg met het hoefijzer begonnen. Staal in zijn geheel online, omdat de rechten zijn verlopen. (stamt uit 1933).