dag 14: Malaga - Kwadendamme + Epiloog

Nederland, Kwadendamme

Vanmorgen naar het station gewandeld, trein naar luchthaven genomen en vervolgens weer terug naar Eindhoven gevlogen.
Waarna per trein naar Goes waar Marian mij ophaalde.

EPILOOG

1. Hoe beviel het huren van een trekkingfiets ter plaatse?

B2M bleek een betrouwbaar bedrijfje. Een paar kleine minpuntjes:
  • de klaar gezette fiets had een heel slechte voorste buitenband. (deze werd op verzoek zonder morren vervangen)
  • er zat geen reparatiesetje bij de fiets (bandafnemers, plakset, binnenband, etc.) (Ik was zo naief, om zonder te vertrekken, onderweg realiseerde ik me, dat ik toch wel een serieus probleem zou hebben, als ik panne zou hebben; ik had vaak tientallen km geen GSM-bereik, Via Verdes liggen soms tientallen km van de bewoonde wereld en er fietste vaak helemaal niemand). Een volgende keer, zou ik een gereedschaps- en reservesetje van huis mee nemen.
Voordeel was, dat je geen gedoe hebt met fiets in het vliegtuig.
Ik betaalde voor 2 weken huur E 145,--. Dat is ongeveer evenveel als 2x enkel reis met fiets in vliegtuig.

2. De vroege periode in het seizoen om te fietsen in Spanje.

Ik had bewust de laatste 2 weken van maart gepland; het zou dan in Andalusië goed van temperatuur zijn,
gemiddeld rond de 20 graden C. En vooral: nog niet te heet, het kan daar in de zomer makkelijk 40 graden C worden.
Blijkbaar heb ik het slecht getroffen; het was sinds mensenheugenis nooit zo koud geweest in die periode, als ik de mensen daar mocht geloven. Wat je sowieso in die periode hebt, is dat je zowat in elk hotel, hostal, B&B, etc. de enige gast bent. Het personeel spreekt op een enkele uitzondering na, alleen Spaans, dus je bent echt op jezelf aangewezen. Er is weinig sociaal contact mogelijk. Je komt ook slechts zeer zelden andere fietsers of reizigers tegen.

3. Het eindgevoel.

Het was een trip met heel wat ontberingen, waarbij ik me wel eens afvroeg waar ik toch aan begonnen was. Daar staat tegenover, dat ik ook waanzinnig mooie landschappen heb gezien, geestelijk heerlijk heb bijgetankt en vooral veel voldoening heb ondervonden, na weer een bergtop te bereiken of een traject had volbracht.
Het is niet uitgesloten dat ik dezelfde trip nog een keer maak, maar dan in mei of juni, met wat beter weer dus. Of in het vroege najaar.
Kamperen vind ik nog mooier om te doen, maar in deze omgeving zijn er maar weinig campings.
Al met al houd ik er ondanks de geleden kou, toch een warm gevoel aan over!