Over Guus

Nederland, Kwadendamme

Deze tekst is gedateerd, op 1 januari 2017, maar dat is, omdat het vooraan in het blog moet staan.
De daadwerkelijke schrijfdatum is 28 februari 2020. Ik heb tijdens mijn fietstripjes een beperkt dagboekje bijgehouden, om dat "nog wel eens een keer" in een blog te verwerken. Dat verwerken in de blog is nu pas het geval.

Even voorstellen:
Mijn naam is Guus van Steenbergen, geboren 1956, dus nu inmiddels 66 jaar. Getrouwd, een zoon, een dochter, een schoondochter en een schoonzoon en twee kleindochters van nu 6 en 4 jaar oud. En twee kleinzoontjes van nu ongeveer 2 en 1 jaar oud.
Naast fietsen, is zeilen mijn grote passie. Op dat gebied, houd ik ook af en toe een blog bij: https://harrewar.jouwweb.nl/

Ik fiets regelmatig met mijn vrouw Marian, korte dagtochtjes, een keer zelfs een klein weekje in Duitsland, als aanloop naar de trip naar Praag.
Voor wat verdere tochten is ze, in elk geval voorlopig, niet te porren. Zodoende fiets ik met een vriend, of alleen. Maar binnenkort koopt ze een e-bike en dat zou wel eens perspectief kunnen bieden!
Een paar jaar geleden met vriend Aart Holster vanaf thuis, tot Santiago de Compostella in Spanje gefietst, verdeeld over 3 etappes, in 3 jaren.
Mooie tocht, gezellig onderweg, heel verrijkend en daarvoor ook de nodige trainingsweekendjes etc. gehad. Zoiets is meer dan alleen een vakantie.
Ook daar is een simpele en beperkte blog over geschreven: https://zeeland-santiago.reislogger.nl

Daarna heb ik het kamperen ontdekt, wat ik geweldig vind en Aart vindt dat juist helemaal niets. Doordat kamperen mijn voorkeur heeft, is Aart dus de laatste
reisjes niet van de partij. Dat neemt niet weg, dat we samen nog wel eens trips zullen maken, daar waar er niet gekampeerd kan worden.
Vaak dus alleen en wellicht ook nog wel eens met iemand, die ook zowel fietsen als het avontuurlijke kamperen leuk vindt.
Hoewel alleen fietsen ook iets moois heeft; geestelijk zeer ontspannend en er ontstaan onderweg prachtige ideeën.
Het nadeel ervan is, dat je niet alles kunt delen, zowel mooie ervaringen als tegenslagen. Je kunt wel een foto laten zien, of er over praten, maar het komt niet echt over.
En het is minder gezellig, vooral in landen, waar ze geen andere taal dan hun eigen taal spreken, je mist dan af en toe wel eens wat genuanceerdere gesprekken en moet je het hebben van andere reizigers onderweg.

Mijn fiets (sinds eind 2022):
Jan Janssen Rohnin, voorzien van Rohloff naaf met 14 versnellingen en een Gates belt.
Banden (erg belangrijk!): Schwalbe Marathon plus (niet lek te krijgen!)
Remmen: Magura hydraulische schijfremmen.