Dag 20: Kirklareli (TR) - Saray (TR) 77 km

Turkije, Saray

Na een ontbijt met alleen thee, koffie hadden ze niet, in een klein supermarktje, (er zijn er hier best veel, maar zijn eigenlijk kleine kruidenierswinkeltjes) wat spulletjes voor de lunch gekocht en water. Dat water vliegt er door met die hoge temperaturen en hele dag volle zon.
Kraanwater is niet drinkbaar. De Turken zelf drinken ook flessenwater.

Ik drink dagelijks toch wel tussen de 2 en 3 liter water, tussendoor paar keer koffie, bij de lunch drinkyoghurt, of hier vaak Kefir, omdat ze geen drinkyoghurt hebben.
En 's-avonds een biertje natuurlijk.🍺 (ze hebben bijna overal alleen halve liters). In pricipe neem ik dan lokaal bier.

Tussen de middag zat ik in een parkje te eten en kwam de 18-jarige Mert een praatje maken, hij kon wat Engels. Hij vertelde moslim te zijn, maar niet geloofde. Ook wilde hij weten wat ze in het buitenland vinden van Erdogan en zijn falend beleid. Hij keek voortdurend achterom, om te kijken of niemand het toch hoorde. Ze zijn hier toch wel bang van het regime.

Heb paar keer geprobeerd op een terrasje in de dorpjes koffie te krijgen, maar ze verkopen alleen maar thee. Tot in de wat grotere plaats Vize, daar was een Columbiaans cafeetje, met dito muziek en die verkocht koffie. Was nog super lekker ook!

Even over mijn traject: Vanaf Boedapest volg ik in grote lijnen de Sultans Trail. Dat is een door Nederlanders opgezette route, die de reis van Sultan Süleyman de Grote in de 16e eeuw maakte, van Istanbul naar Wenen, om daar de macht over te nemen en al die tussenliggende landen toe te voegen aan het Ottomaanse Rijk. Met Poetin zijn invasie in Oekraïne is er niks nieuws; imperialistische neiging zijn er al zo lang, als dat er mensen zijn.
Die Sultans Trail wordt ondersteund door een wetenschappelijke raad, allerlei adviseurs, etc. maar heeft niet direct mijn diepe interesse. Het is gewoon fun, om van thuis naar Turkije te fietsen.

Onderweg improviseer ik nog wel wat; vaak gaat de route over onverharde paden, dat ben je soms beu en dan zoek je wat asfalt. Soms loopt hij over een drukke weg, net als je daar bent in de spits, dan zoek ik ook een alternatief. De routemakers wilden die oorspronkelijke tocht zoveel mogelijk exact volgen. Hier en daar vond ik dat zo onlogisch, dat ik ook wel eens wat afsneed. Daardoor zal ik ook wel wat minder kilometers rijden.

Nu in Saray Otel (€ 10,50 en nog goed ook!, alleen geen lift)

Afstand: 77 km Rijdtijd: 5:03 uur
Gemiddelde snelheid: 15,20 km/h
Cumulatief: 1.580 km

In Turkije alweer, wat gaat t snel! En wat kom je door mooie gebieden....alleen *de pad* zou niks voor mij zijn, bang om met mijn achterwiel weg te slippen.... Schitterende reis op deze manier 🤩

Lian 2023-09-22 19:08:49

Ik ben ook geen fan van slechte paadjes. Het is hier al tijden super droog, maar op dit betreffende pad, liep een bron. Blijkbaar had een tractor een aardig spoor getrokken, daar loopt dan het bronwater in en je hebt vervolgens een modderpoel. Zowel mijn fiets als mijn schoenen zaten onder de smurrie.

Guus 2023-09-22 19:28:25

Heb net je hele reisverslag gelezen. Wat een belevenis. En wat knap. Best een beetje jaloers.

Jan moggre 2023-09-22 20:08:18

Hoi Jan, niks bijzonders hoor. Maar kan het aanbevelen, om eens een trip te maken, beetje afzien nu en dan, maar dan waardeer je je thuissituatie nog meer. Het hoeft trouwens niet eens zo ver weg te zijn, paar dagen in Nederland of België kan ook al eenzelfde gevoel oproepen.

Guus 2023-09-22 20:43:45

Guus, Vonden het superleuk om je reis te volgen via de verslagen en je mooie foto’s. Zelf fietsen we nu langs de kastelen in het Loire gebied. Wel een heel ander gebied dan waar jij je nu bent. Wens je nog een goede thuisreis en tot spoedig. Laserzeilen is er wel een beetje bij ingeschoten. Groetjes Nelleke en Louis

Nelleke en Louis 2023-09-23 18:08:33

Leuk om te horen Nelleke en Louis. Wat ik nog leuker vind, is dat Nelleke weer al van dat soort tochten kan maken. Klinkt heel goed. Veel plezier in La France!