Dag 6: Futog (SRB) - Stari Slankamen (SRB) 63 km

Servië, Stari Slankamen

Weliswaar om 7:00 uur uit bed, maar pas om 9:00 uur onderweg. Eerst na het ontbijt wat boodschappen doen, toen bleek de ATM 3 km terug te zijn.

Gisteravond had ik geprobeerd de moeizaam verkregen simkaart aan de praat te krijgen, maar de uitleg bleek alleen in het Servisch te zijn. Na te hebben vertaald naar Nederlands, lukte me het toch niet, om het voor elkaar te krijgen, vertaling van ingewikkelde handelingen is wat abstrakt.

Ik passeerde vlak na de ATM een telefoonwinkel en vroeg de jonge vrouw die dat runde (en ook goed Engels sprak), of ze wilde helpen.
Haar lukte het uiteraard wel. Hoewel ik de kaart dus niet bij haar had gekocht, wilde ze er beslist niet voor betaald worden. Weer zo een vriendelijke dame!

Al met al dus wel even bezig geweest, voor ik en route was.
Het was al snel boven de 30 graden C. (in de schaduw gemeten en ik rijd meestal in de felle zon!). Rond de middag zelfs 32 graden. Net nadat ik koffie had gedronken op een terras, zag ik bij een drinkstalletje 2 vakantiefietsen staan, dus even gestopt. Bleken 2 Nederlanders te zijn, die van de Noordkaap naar Istanbul fietsen. Dat zijn nog een ander kaliber fietsers.

Ik heb onderweg via Booking een appartementje geboekt en de heren bleken in het zelfde straatje, op 50 meter tegenover me te zitten. Deze Kees en Piet zal ik waarschijnlijk onderweg nog wel vaker treffen.
Het appartementje wat ik heb is van een Australiër, George, die hier 10 maanden per jaar woont, samen met zijn 11-jarige zoontje. Tijdens de 2 maanden schoolvakantie hier, gaan ze naar Australië, daar werkt hij dan full time als truck-chauffeur, verdient daar zo veel mee, dat hij de overige 10 maanden van het jaar hier kan leven. Hij heeft hier een groot huis en om een beetje bezig te zijn, gaat hij (pas sinds gisteren) kamers verhuren. Ik ben zijn allereerste gast, dus daar hebben we wat op gedronken.