Dag 19: Edirne (TR) - Kirklareli (TR) 71 km

Turkije, Kirklareli

Na een stevig ontbijt, nu een keer wel in buffetvorm, mijn fiets uit de afgesloten parkeerkelder gehaald en om 8:00 uur van start.
Eerst even het toch best grote stadje uit, het was al een en al bedrijvigheid. Daarna leidde de route door het platteland van Turkije. Echt plat is het niet, flink glooiend zelfs, maar wel grotendeels leeg. Ik vind het wel een heel mooi landschap. In het voorjaar waarschijnlijk nog mooier. Af en toe een soort nederzettinkje, armetierige woningen nu en dan en grotendeels boerenbevolking. Maar ze hebben wel voor een groot deel nieuwe blinkende tractoren. Daar rijden ze ook mee naar het café voor een glaasje thee.

Overal bij dorpjes en nederzettingen zie je bronnen, met een mooi natuurstenen stellage er rond en een kraan erbij. Ik zag ook af en toe mensen uit hun huisje komen, om even te verfrissen, handen te wassen, etc., dus ik vermoed dat ze zelf geen stromend water hebben.

Ook hier hebben ze blijkbaar gebrek aan personeel, bij een net echte snelheidscontrole, plaatsen ze een fake-auto met politieagent, beide van Trespa. Pas van dichtbij, zag je dat het nep was.

Jean-Francois en ik hebben elkaar misgelopen, we hebben beide ook geen Turkse telefoonkaart. Gestopt in Kirklareli, de volgende slaapmogelijkheid is nog 35 km verderop en met deze temperaturen was het weer wel mooi geweest.

Ik heb hier een kamer (€ 25) in een soort gemeenschapscentrum, waarin kaartzaal, kapperszaak, dokterspraktijk en vanalles zit, en ze dus ook gastenkamers verhuren.
Fiets mag mee naar de kamer (1e verdieping) en kan eventueel op mijn balkon.

Istanbul gaat nu al erg dichtbij komen. Ik heb voor 24 september, over 3 dagen dus, afgesproken, om te overnachten in de B&B van Fikri Bekbas in een stadje, kort voor Istanbul. Dat is een bekende persoon hier, in de organisatie van de Sultans Trail. Hij zorgt ook voor een fietsdoos en transport naar het vliegveld op mijn vertrekdag. Kan hij alvast mijn fiets opmeten etc.

Maar in de tussentijd, tot aan de vertrekdag, uiteraard de miljoenenstad Istanbul bezoeken.
En wellicht nog wat fietsen. Hoe en wat etc. moet ik nog uitzoeken.

Afstand: 71 km Rijdtijd: 4:55 uur
Gemiddelde snelheid: 14,39 km/h
Cumulatief: 1.574 km

Je doel is bijna bereikt Guus. Wat een temperaturen nog in deze tijd van het jaar. Het is in ieder geval niet meer ver. We genieten nog steeds van je avontuur. Succes verder, ook namens Marijke.

Bert 2023-09-21 22:37:38

Dank je Bert en Marijke! Ik verwacht maandag Istanbul te bezoeken, of eventueel dag later. Daarna nog paar dagen ter beschikking voor terugvlucht op donderdag. Maar verwachting moet eerst nog maar eens uitkomen. O en die foto van de temperatuur was genomen in de zon, werkelijk luchttemperatuur is elke dag tussen de 30 en 32 graden, prima te doen hoor😎. Groeten, Guus

Guus 2023-09-22 06:53:44

Mooie tocht Guus! Heerlijk avontuurlijk en het weer is ook niet verkeerd 😊groetjes 👋🏻👋🏻

Marjan en Kees 2023-09-22 17:10:47

Nou Marian en Kees, het is best genieten, af en toe een beetje afzien, maar dat is inherent aan dit soort tochtjes. Blijkbaar is september hier altijd zo; droog en niet al te warm meer.