Dag 15: Ihtiman (BG) - Yoakim Gruevo (BG) 90 km

Bulgarije, Yoakim Gruevo

Het is weer zondag, dus de volgers krijgen weer een berichtje per email.
Overigens werk ik deze trip dagelijks het blog bij, dat is ook wel eens anders.

Ontbijten kon pas vanaf 8:00 uur. In Bulgarije werken ze niet met een buffet, maar je kunt kiezen uit een aantal menu's. Voor dat eens klaar gemaakt is, ben je ook even verder.
Zodoende pas om 9:00 uur op de fiets.

Het was wat mistig, en dan met die bergen op de achtergrond, gaf dat een heel mystieke sfeer. Zoiets als in de film Dracula. Trouwens heel in de verte zie ik het Balkan-gebergte, daar waar heel dit gebied (bestaande uit heel veel landen) naar is genoemd.

Op enig moment kom ik een andere vakantiefietser tegen, we stoppen allebei even voor een praatje. Het blijkt de Bulgaarse Bob te zijn. Hij is al 100 dagen onderweg, gaat altijd wildkamperen (anders financieel niet te doen voor Bulgaren). Vertelt daar e.e.a. over, bijv. douchen doet hij met een 1 1/2 literfles water, telefoon etc. opladen als hij koffie drinkt in café, met een supersnelle lader en heeft ook nog een klein opvouwbaar zonnepaneeltje.
Hij geeft mij nog wat waardevolle tips, waar af te wijken van mijn route. Heeft ook een blog, ga dat vanavond eens bekijken.

Rond de middag ontmoet ik de Duitse Joscha, een student Bosbouw. Wij hebben samen geluncht en een aantal dingen uitgewisseld. Ik heb hem ook mijn simkaart van Servië gegeven, waarnaar hij nu onderweg is. Hij is vanaf thuis met de bus naar Warschau gegaan en vandaar uit door Polen, Oekraïne en Roemenië naar Bulgarije gefietst. Op mijn vraag of hij niet bang was in Oekraïne, was zijn antwoord: "de kans dat je door een auto wordt geraakt is groter dan dat je door een bom wordt geraakt". Hij wildkampeerde ook meestal, maar in de Karpaten zaten beren, dus niet veilig en daar vroeg hij dan of hij bij mensen in de tuin kon staan en dat kon altijd. Soms nodigden ze hem ook uit om in het huis te slapen.

Vandaag was tot nu toe de mooiste dag in Bulgarije; een heel mooie natuur en . . . strakke asfaltwegen, zonder noemenswaardige klimpartijen. Volgens Bob blijft die vlakheid zo tot de grens met Griekenland.

Rond 16:00 uur kwam ik langs een hotel (€ 20) in Yoakim Gruevo en ben daar maar gestopt, hoewel ik toch ook wel zin had om nog stuk door te fietsen.

Afstand: 90 km Rijdtijd: 4:42 uur
Gemiddelde snelheid: 19,14 km/h
Cumulatief: 1.255 km

Zojuist je reisverslagen van afgelopen week gelezen. Tjongejonge wat een ervaringen. Het is duidelijk dat de weersomstandigheden bepalend zijn voor zowel je fysieke als mentale welzijn. Door je sterke karakter ben je er weer snel bovenop, heel knap. Geniet nog even in Bulgarije en daarna Griekenland. Heel veel fietsplezier.

Elsa 2023-09-17 20:21:48

Dank je Elsa! Ik moet er af en toe wel wat moeite voor doen 😅

Guus 2023-09-17 21:13:21

Lekker zo doorgaan Guus.

Eeic 2023-09-17 22:54:08

Dank je Eric!

Guus 2023-09-18 06:02:40

Hallo Guus, ik heb pas een mail gekregen van jouw fietstocht en ben vol bewondering over deze prestatie. Het lijkt mij fantastisch om te doen. groetjes Jan

jan van soelen 2023-09-18 14:54:38

Destijds heb ik je een mail gestuurd met uitnodiging om te volgen, maar blijkbaar heb je nu een nieuw emailadres. Toch nog goedgekomen.