Dag 10: Varvarin (SRB) - Aleksinac (SRB) 85 km

Servië, Aleksinac Municipality

Ik ben inmiddels 's-morgen snel in mijn ritme. Wekker staat op 6:00 uur en om 7:00 uur zit ik op de fiets. Even ontbijt scoren zodra dit kan en gaan met die banaan.

Ik overnacht nu als enige gast in een hostel (€ 15) in Aleksinac, waar ik door de eigenaar met "Shalom" werd begroet. Zijn vrouw is Nederlandse en verblijft momenteel in Utrecht.
Zojuist heb ik haar even met beeldbellen via Whatsapp gesproken; ze vond het wel bijzonder, dat ze een Nederlandse gast hadden.

Maar eerst even terug naar vandaag overdag:
Toen ik wegreed vond ik het best fris, heb nog even een uur een windjackje aangehad, het was maar 15 graden C. Dit omdat ik op ca. 400 m hoogte zat.

Op enig moment kwam ik langs een bron, waar een paar mannen jerrycans water aan het vullen waren. Even gestopt en de ene man vertelde dat het uitstekend drinkwater was.
"De man die daar op het bankje zit, met zijn rode petje, is mijn vader, die drinkt heel zijn leven al dit water en is 100 jaar!"

Zoals gisteren weer veel klimmen en dalen. Kort na de middag leidde de route over een onverharde weg. In deze contreien is er maar net genoeg geld om asfalt aan te leggen tussen de grotere plaatsen onderling en ik zit nog al eens tussen de kleine dorpjes.
Die onverharde weg ging op enig moment over in een karrespoor, met sleuven van karresporen van wel 40 cm diep. Op een of andere manier ben ik toch verkeerd gereden en kwam op geitepaadjes en op de duur alleen maar een soort toendra, zonder nog iets van een pad.

Het duurde toch wel tot 14:30 uur, voor ik weer iets van verharding vond. Daarbij was het 32 graden, het gras (en doornstruikjes) stond tot heuphoogte en het was windstil.
Ik dacht, als ik hier uitkom, zonder bij die sleuven of grof grind te zijn gevallen en ook nog geen lekke band heb gereden, dan mag ik toch niet mopperen.
En achteraf bleek, dat ik niet hoefde te mopperen!
Ik vertel wel eens, dat het af en toe best goed is om eens uit je comfortzone te stappen, nou dat heb ik vandaag gedaan.
En met dat alles tussendoor toch ook enorm genoten van de mooie landschappen

Maar voor morgen, hoop ik toch op wat meer asfalt.

Afstand: 85 km Rijdtijd: 6:05 uur
Gemiddelde snelheid: 13,91 km/h
Cumulatief: 884 km

Wat een avontuur weeral, Guus. Super om zo te kunnen volgen. Veel plezier!!

Dominique 2023-09-12 22:25:36

Dank je Dominique! Ik heb er veel aardigheid in. Taat Toscane dit jaar nog bij jou op je programma?

Guus 2023-09-13 06:44:33

Hoi Guus, we volgen he reis nog steeds met belangstelling. Het lijkt me prachtig. Voor volgend jaar hebben we nog geen route. Misschien is de Balkan toch wel wat.

Bert 2023-09-13 11:34:20

Toscane zal voor een andere keer zijn. Drukke zomer gehad...

Dominique 2023-09-13 13:32:56

Ik wil je met alle plezier bijpraten over mijn ervaringen met de Balkan, Bert. Ik denk dan eerder aan de zuidkant ervan, is nog veel mooiere natuur en daar zijn de reizen er naar toe wat makkelijker zonder vliegtuig te doen in jullie geval, omdat je niet willen vliegen.