dag 7: Wirsberg (D) - Briza (CHZ) (98 km)

Tsjechië, Bříza

Vanuit de jeugdherberg om 8:50 uur vertrokken. Vandaag moet het Fichtelgebergte worden overgestoken. Ik had er nog nooit over gehoord, dus dacht dat het een onbeduidend klimpartijtje zou worden. Echter, dat pakte anders uit. Flinke en steile beklimmingen. Vanaf de start direct 40 km bergopwaarts, behoorlijk zwaar. Hoogste punt is toch maar 850 meter, bij Fichtelberg. Ik was er, vooral mentaal, niet goed op voorbereid. Volgende keer beter van te voren me verdiepen in wat me te wachten staat, dan is er de helft van het leed minder.
De grens Duitsland-Tsjechië ben ik ongemerkt gepasseerd; het enige kenmerk, net na de overgang is een gokpaleis in Tsjechië met alleen Duitse auto's op het parkeerterrein.

5 Km na de Tsjechische grens kom ik aan op de camping in Briza, die wordt gerund door 2 Nederlandse dames. Ik was hier de eerste fiets-kampeerder in 2017. In het echte fietsseizoen, over een paar weken hebben ze er soms tientallen per dag.
Dat was ook de reden dat er maar beperkt sanitair open was en de bar nog gesloten.
Voor het eerst wel goede wifi.
Camping € 13,--.
Afstand 98 km.
Cumulatief 586 km.
Triptijd 6:24 uur.
Gemiddelde snelheid: 15,24 km/uur.