Dag 3: Esztergom (H) - Györ (H) 107 km

Hongarije, Gyor

Na een erg koude nacht in mijn tent, 4 graden C op 1,50 meter, dus aan de grond nog wat kouder, dik aangekleed in de slaapzak, maar nog van de kou niet kunnen slapen. Onvoorstelbaar dat die temperatuur zo hard zakt na een toch zomerse dag.

Maar niet te flauw; om 8:15 uur weer op de fiets. Windje nu zwak mee, al heel snel in korte broek en shirtje met korte mouwen. Vandaag wijk ik voor een groot deel af van de Limes Route en volg de Eurovelo 6, anders zou ik af en toe met de wind tegen moeten.
Overigens is die Limes Route die ik volg, de grens van het oude Romeinse Rijk. Deze loopt van Katwijk aan de Noordzee tot aan de Zwarte Zee in Roemenië.

De Eurovelo 6 houdt niet zozeer rekening met rustige autoluwe wegen, maar wel van flink opschieten, langs af en toe best drukke wegen. Het kan ook niet altijd feest zijn.

Bij de lunch op een bankje aan een fietspad, zag ik het verschil tussen Nederlanders en Hongaren; ik trok een flesje drinkyoghurt open met mijn broodjes en de Hongaar die kort na mij arriveerde, een halve liter bier.

De hele dag reed ik vrij kort langs de Slowaakse grens, die af en toe midden door de Donau loopt. Ik kwam ook nog door een gedeelte Poesta.
Onderweg had ik bedacht, om voor vanavond maar iets te huren, in plaats van weer in de koude tent te overnachten. Via Booking.com een mooi appartement in het centrum van Györ.

Györ is een heel mooi historisch stadje met veel gezellige horeca. Vandaag hoorde ik voor het eerst Nederlands spreken, eigenlijk Belgisch, want het was Vlaams. Wellicht doordat er hier in het straatje een café is, waar ze Belgisch bier tappen.

Afstand: 107 km. Cumulatief: 206 km.
Rijdtijd: 6:40 uur.

Ziet er prachtig uit allemaal pa. Hopelijk vanacht beter geslapen dan in je tentje in de kou. Succes met de volgende etappes!