Dag 1: Rome - Caprarola 88 km

Italië, Caprarola

Na de overnachting in het klooster, ingericht als B&B, Riffugio de Peace, waarbij je zelf het ontbijt diende te verzorgen (marktje met vers brood is vlakbij), om 8:15 uur op de fiets. De officiële route van Paul Benjaminse start op het Sint Pieterplein. Met mijn navigatieapp OSMAnd op de GSM is dat zo gevonden. Daar ben ik om 8:45 uur vertrokken. De navigatie op de GSM werkt prima. Ik heb vooraf de route als GPX-file gedownload en dan loodst de app je daaroverheen. Met oortjes in, en de gesproken aanwijzingen, kan het beeldscherm uit, zodat je de hele dag met de batterij kan doen. Ook Strava heb ik aan staan. Bij twijfelgevallen, kan je het beeldscherm even aanzetten.

Omdat ik met mijn kleine handpompje de fietsbanden niet goed vol kreeg, zo snel mogelijk maar een fietsenmaker gezocht om de banden op 5 bar te zetten.
Uiteindelijk kon dat bij een garagebedrijf aan de route. De route op de GPX week behoorlijk af van het boekje. Ik heb eerst zo'n 30 km langs de rivier gefietst, daarna nog door prachtige landschappen, waarna ik vlak voor Caprarola weer op de route van het boekje uitkwam. De streek hier is Lazio.

Een prima eerste dag, goed weer, volop zon. Hotelletje La Bacette Caprarola.
Morgen zal het kouder zijn, wat de eerst komende dagen ook het geval zal zijn. Beetje wrang is, dat het in Nederland veel beter weer is en droog, terwijl ik juist in Rome startte omdat het daar al vast warmer zou zijn. Zo zie je maar weer.

Triptijd: 6:30 uur, gemiddelde snelheid: 13,9 km/h.