Dag 20: Elbasan (Alb) - Fier (Alb) 83 km

Albanië, Elbasan

Vandaag zou de route redelijk vlak zijn, volgens het hoogteprofiel van het boekje. De weersvoorspellingen gaven aan, dat het zou onweren en flink regenen. Echter kregen we behoorlijk wat venijnige klimmetjes voor de kiezen, het was zo droog als een been, zelfs nog een paar keer met zonnebrandmiddel moeten smeren vanwege de felle zon.

Na een glaasje fris op een terras in het stadje Fier, wat op de route lag, bleek de achterband van Eric lek. Fiets ondersteboven gezet en de binnenband verwisseld. In de buitenband bleek een nietje te zitten. Een winkelier van een "winkel van Sinkel" aan de overkant van de straat kwam al aangelopen met een goede fietspomp met drukmeter. Een en ander gaf nog al wat oponthoud, dus we besloten om dan hier maar te overnachten. Het werd hotel Chicago (€ 30,--/2 personen).
In feite was het een appartement met 2 slaapkamers. Er tegenover was een supermarktje, zodat we daar even een paar halve liters koud bier hebben gehaald en waar we de volgende morgen etenswaren voor het ontbijt konden kopen.

Wat me inmiddels wel duidelijk was geworden, dat er in Albanië veel dingen die wij gewoon zijn, hier niet geregeld zijn. Zo bijvoorbeeld het huisvuil. Bij ons komt wekelijks een vuilniswagen het gescheiden vuilnis ophalen en zijn de straten etc. schoon. In Albanië echter, staan op een paar plaatsen aan de buitenkant van een dorp, een of meer kleine containers ( 2 of 3 m3), waar de bewoners hun afval in kunnen gooien. Ze staan half op het wegdek, zodat ze vol butsen zitten van auto's die er tegen zijn gereden, de wielen ontbreken meestal geheel of gedeeltelijk en ze worden blijkbaar nooit geledigd. Dus gooien mensen het vuil er maar naast en af en toe steekt iemand de fik er in. Door het hele land ruik je de smeulende afvalbergen. Vaak springt het vuur over naar bos of heide en zijn er vele hectares zwart geblakerd.
Daarnaast zijn overal de bermen bezaaid met plastic afval en bierblikjes. De meeste Albanezen zijn nooit in het buitenland geweest, hebben dus ook geen referentie hoe het anders kan, zoiets als bij ons in de jaren '60. (alleen was er toen nog nauwelijks plastic).