Dag 18: Svilengrad (BG) - Ikaia (GR) - Edirne (TR). 55 km

Turkije, Edirne

Vandaag zou een kort fietsdagje worden, dus niet te vroeg op pad.
Na 10 km kwam ik aan bij de grens Bulgarije-Griekenland, de controle nam 2x enige tijd in beslag, je moet hier eerst door de Bulgaarse en een paar honderd meter verder door de Griekse controle.

Daarna 38 km door het meest noord-westelijke puntje van Griekenland, waarna alweer een grensovergang, nu Griekenland-Turkije. Ook hier 2x intensieve controle. Bij de Turkse post is er blijkbaar iets misgegaan, zoals je een stukje verder zal lezen.
Het stukje door Griekenland is erg mooi. Turkije kom je binnen bij een klein dorpje, met krakkemikkige huisjes, bende in de tuinen, ronkende 2-takt brommers en veel mensen op straat, beetje verlopen types. Even verder kom je in het prachtige plaatsje Edirne. Superdruk, uitpuilende winkelstraatjes, heel veel terrasjes en alles lijkt zich op straat af te spelen, heel kleurrijk allemaal.

Omdat Turkije ook niet bij de EU hoort, valt bellen en internetten buiten de bundel en is vreselijk duur, daarom wordt geadviseerd om, net als in Servië, ook hier een Turkse simkaart te kopen. Dat heeft me in 2 verschillende telefoonwinkels 2 uur gekost en ik heb nog steeds geen simkaart. Anders dan in Servië, worden hier aan buitenlanders geen prepaid kaarten verkocht, maar moet je per se een abonnement van 3 maanden nemen, waarvoor je dan wel onbeperkt bellen in Turkije kunt en 20 Gb data tot je beschikking hebt. Eerst naar de Vodafone winkel, kostte daar € 21, dus maar doen, met de afspraak, dat ze het ook in mijn telefoon zetten en aan de praat krijgen. Ze hebben dan je paspoort nodig. Vullen ze allemaal netjes op de aanvraag in, inclusief datum dat ik Turkije ben binnengekomen (vandaag dus) en het systeem geeft aan, dat ik niet in Turkije ben. Douane heeft dus ergens iets niet goed gedaan.
Niet gelukt dus.

Daarna naar de Turkcell winkel, precies het zelfde verhaal. Zal dus waarschijnlijk niet meer lukken, ik ga ook niet terug naar de grens fietsen.

In het stadje werd ik aangesproken door de Canadese fietser Jean-Francois, die vanaf Parijs onderweg is naar Istanbul. Hij gaat altijd wildkamperen en heeft af en toe een Warmshower adres (een soort internationale Vrienden van de fiets). Ook hij gaat morgen naar hetzelfde plaatsje waar ik naar toe ga en we spreken af, mochten we elkaar onderweg zien, we samen koffie drinken.

Nu in hotel (€ 35) in centrum. Ben nog van normale hotelkamer naar een suite verhuisd, omdat er alleen gloeiend heet water uit de douchekraan kwam. En daarna om een biertje in het gezellige centrum. Op een leuk terrasje met bluesmuziek uit het raam, een paar biertjes gedronken met een net begonnen lerares wiskunde en een paar studenten, die vanalles over Nederland wilden weten. Was een gezellig avondje.