Dag 5: Jagodje (Slo) - Pazin (Cro) 80 km

Slovenië, jagodje

Zoals elke dag, om 7:00 uur uit bed en rond 8:30 uur op de fiets. In Pororoz, even verder op een ontbijt bij de bakker. Halverwege de ochtend was het al 30 graden, na de middag 32 graden. In de schaduw uiteraard. De route liep over de Prezada, een fietstraject, met wel heel erg veel onverharde stukken; rollend grind, kuilen, putten en gaten. Ik vond het met een normale fiets, met ook nog 18 kg bagage ronduit gevaarlijk. Meer voor mountainbikers.

Rond de middag was ik in Montovun en daarna was het helemaal zwaar. De steile hellingen, slecht wegdek en de combinatie met de hitte, zorgden er voor, dat het af en toe zwart voor mijn ogen werd. Hele stukken waren niet te fietsen en daar moest de fiets worden vooruit geduwd, steeds schrap zetten, dat je weer niet naar beneden gleed.

Op enig moment was mijn water op (2 bidons + half literfles + halve liter drinkyoghurt) en in geen velden of wegen horeca of winkels te bekennen. Gelukkig mocht ik bij mensen die bij hun huis aan het werken waren, mijn bidons vullen.

In Motozun was wel een camping, maar toen was het nog maar 12:00 uur. De volgende zou in Pazin zijn, 25 km verderop. Echter heb ik over die laatste 25 km, 6 uur gedaan.
Helemaal bek af, kwam ik om 18:00 uur op de leuke camping in Pazin (€ 10,--).
Daar bleek ook een Nederlands stel met een tandem te staan, die ook de Balkan kustroute rijden.