Dag 17: Königswinter (Dld) - Stürzelberg (Dld) 85 km

Duitsland, Stürzelberg

In tegenstelling tot de weersvoorspelling, regende het om 7:00 uur een beetje toen de wekker ging.
Toch gewoon op pad en nadat ik een uurtje onderweg was, werd het droog. Wel koud, hele dag softshelljasje aan gehad en na de middag zelfs mijn lange broek aan. De wind stond NoordWest en je raadt al welke richting mijn route was. Inderdaad ja.
Flink buffelen dus, met meestal een vaartje wat niet boven de 13 à 14 km/uur ging.

Vandaag Bonn gehad, Leverkusen en Köln. Vooral Köln (Keulen dus) is gigantisch groot.
Veel industrie. Was geen mooie tocht wat betreft natuurschoon.

Wat ook hier weer opviel, zoals eigenlijk in alle steden van Europa: In de binnensteden is zowat alles blank. In de randen van de buitenwijken zie je wat meer Aziaten en in de voorsteden hoofddoekjes en schotelantennes. En grote BMW's met veel deuken.
Integratie heeft nog niet echt plaats gevonden.

Wat ik me langzamerhand ook ga afvragen: Waar zijn al die gewone fietsen gebleven?
Zowat iedereen rijdt op een E-bike, uitzonderingen zijn natuurlijk de wielrenners en ook de allochtonen, (en de sportieve vakantiefietser) maar die fietsen moeten toch ergens zijn.

Vandaag ging ik voor het laatst noordwaarts, morgen sla ik af naar links, west dus, richting Zuid-Limburg. Ik sta weer op een camping direct aan de Rijn, in Stürtzelberg, op een schitterend plekje, achter wat struiken vanwege de harde wind en met uitzicht op strandje en het water, zo'n 20 meter weg. Naast mijzelf is er nog een fietser, een Engelse jonge bikepacker uit Wight, die voor het eerst een fietstrip maakt en gelijk maar naar Zwitserland gaat, tot de bron van de Rijn en ook weer terug fietst. Geen reservekleren, alleen wat hij aanheeft. Geen ruimte daarvoor.
Eergisteren had hij in Nederland veel regen en moest toen met zijn natte kleren gaan slapen, karaktervolle kerel dus.

Zo juist nog een klein probleempje: ik heb een potje pindakaas (met stukjes noot!) bij me, en die zat in een van de fietstassen. Al een paar dagen niet gebruikt en toen ik een schone onderbroek pakte, bleek het deksel half van het potje te zijn. Het meeste is gelukkig door de onderbroek opgevangen.

Afstand: 85 km Cumulatief: 1.609 km
Riijdtijd: 5:50 uur

Haha, pindakaas, lekker zacht om in te fietsen.

Marijke 2023-05-23 21:48:30

Oh, ik zie t al helemaal voor me , je onderbroek vol pindkaas 🤣 Nou ja, beter pindakaas dan kak ...😅 Maar wat ga je lekker zeg, ook hartstikke leuk om op deze manier een beetje *mee te reizen*

Lian 2023-05-23 22:42:18

Nou ja, ik moest er zelf ook wel om lachen. Lag onderin mijn tas, als dat bovenin was geweest, had ik er wat meer werk aan gehad

Guus 2023-05-24 06:23:03

Het is grappig, maar ook op dit campinkje hebben wij gestaan. Dat was in 2019. We hebben toen gegeten in het restaurant Vater Rhein. Succes verder, ook namens Marijke.