Dag 26: Terugvlucht naar Nederland

Nederland, Kwadendamme

En dan zit dit mooie avontuur er weer op. Vandaag ben ik door gastheer Friki met zijn auto naar Istanbul Airport gebracht. Mijn fiets in de doos paste (omdat het zo'n kleine doos was) achter in zijn (grote) auto. Daarvoor nog even een bezoekje aan het theehuis op het dorp, zeg maar zijn stamkroeg. Hilariteit daar, want op die terrassen hangen grote televisies en die staan de hele dag met veel geluidsvolume aan, nu net met de nationale nieuwszender. Komt er een item over Nederland: het DNA-onderzoek van hondendrollen, om zo de "dader" te achterhalen in onze buurgemeente Reimerswaal, Yerseke noemden ze het op tv, met een filmpje. Al die mannen lachen, zeker omdat ze wisten dat ik Nederlander ben, toen ik vertelde dat ik er 15 km vandaan woon, ging dat uiteraard door het hele café.

De formaliteiten op het vliegveld liepen vlot.
Het heeft hier 5 maanden niet geregend, vandaag noodweer, onweer, gigantische regenbuien, juist op het moment dat mijn vliegtuig zou vertrekken, als je het verzon, zou niemand het geloven. Toen het weer wat normaliseerde, bleek er iets technisch mis met een deur, hebben ze gefixed en toen weer noodweer, dus ruim 2 uur vertraging. Op zich niet zo'n punt, maar ik zou nog wat tijd nodig hebben om mijn fiets weer gereed te maken en moest ook nog met de trein naar Zeeland en die treinen rijden niet tot in de nacht.

Bij aankomst op Schiphol bleek mijn fietsdoos helemaal gescheurd, toen ik hem oppakte viel er een onderdeel van de stuurpen uit. Ik vreesde van alles kwijt te zijn, maar alleen wat boutjes en ringetjes ontbraken. En flink wat beschadigingen aan de lak. Wat ik vreesde bij het inpakken door de fietsenmaker was dus nu werkelijkheid geworden. De bagagebehandelaars zijn er ook niet lichtzinnig mee omgegaan. Behoorlijk pissig toch maar besloten om me er niet druk om te maken; ik kan er nu toch ook niets meer aan veranderen. Fiets weer gereedmaken was inderdaad behoorlijk wat werk. Ontbrekende boutjes even tijdelijk opgelost met tiewraps.

Thuis geraakt met de op een na laatste trein tot Kapelle, nog 10 km fietsen en Marian weer in mijn armen genomen. Heerlijk om weer thuis te komen.

Ik kan terugkijken op een leuke reis. Leuke mensen ontmoet, lekker gegeten. In totaal 3.577 km afgelegd in 42 dagen, door 10 landen gefietst.

Hiermee sluiten we dan het avontuur (want dat was het toch wel) Kwadendamme-Turkije af. Aankomende winter zullen er weer wel nieuwe ideeën opborrelen voor een volgend fietstochtje.

Heel leuk om te lezen allemaal. Wat een avontuur. Fijn dat je weer gezond en wel thuis bent.

Marijke 2023-09-29 21:11:57

Dank je Marijke, ik vond het leuk dat jullie mee hebben gelezen, vooral af en toe een reactie was leuk, soms heb je wel eens wat eenzame momenten en dan geeft dat een beetje het gevoel, dat je wat gezelschap hebt. We zullen binnenkort onze laatste ervaringen wel eens uitwisselen.

Guus 2023-09-29 21:20:42

Wat een indrukwekkende fietstocht. Jouw verhalen waren prachtig. Ik heb erg veel bewondering voor je, want toch wel spannend zo'n tocht.

Kees Westerweele 2023-09-30 07:55:59

Dank je Kees! Het is inderdaad een soort jongensavontuur; je weet 's-ochtends nooit waar je 's-avonds bent en wat je onderweg allemaal tegenkomt en meemaakt en dat vind ik wel een van de leukste dingen van zo'n tocht.

Guus 2023-09-30 09:02:29

Guus fijn dat je weer gezond en wel terug bent van jouw avontuur.

Huib 2023-09-30 09:09:29

Dank je Huib, leuk dat je het volgde. Groeten aan Martine.

Guus 2023-09-30 11:06:10

Hallo Guus, gefeliciteerd met het behalen van de fietstocht naar Istanboel. Wij hebben jouw stukjes met plezier gelezen. Zoals je schrijft lijkt het zo makkelijk, maar we weten beter. Een hele prestatie. Fijn dat je weer thuis bent. Groeten van Marijke en mijzelf en ook aan Marian.

jan van soelen 2023-09-30 13:46:25

Dank je Jan en Marijke! Leuk dat jullie het gevolgd hebben. En inderdaad, het is heerlijk om weer thuis te zijn.