Dag 0: Kwadendamme - Rome (vliegtuig)

Italië, Rome

Dit jaar gaat de fietstocht van Rome naar Nederland. Om eens te proberen hoe het bevalt, om de omgekeerde route te volgen. Het achterliggende idee is, dat het vroeg in mei, in Italië al redelijk warm is, waarbij ik steeds noordelijker fiets, waarbij het daar dan ook betere temperaturen worden.
De fiets vanaf Nederland met het vliegtuig vervoeren, kan goed worden voorbereid; een kartonnen doos regelen en die met de auto naar het vliegveld brengen zal gemakkelijker zijn, dan dit in Rome te organiseren. Laten we maar eens ervaren hoe dat uitpakt.
Het stukje van Kwadendamme naar Maastricht, is in het voorjaar reeds gefietst als training. Als leidraad gebruik ik "Fietsen van Amsterdam naar Rome" van Paul Benjaminse, welke eigenlijk van Maastricht naar Rome beschrijft.

Na een prima voorbereiding, gedurende een paar weken, een keer of wat in de week, een kilometer of 30 tot 50 op de fiets, brengt mijn echtgenote Marian me, met de auto naar Eindhoven. Ik heb vooraf bij een rijwielhandel een kartonnen doos gehaald, deze in twee stukken gesneden, zodat hij telescopisch in elkaar past, want hij is zodanig groot, dat hij niet in mijn toch niet zo kleine auto past.
Op Eindhoven airport mijn stuur gedraaid, pedalen verwijderd en in de doos gepakt. Bij het inchecken van de bagage, gaf de balie-medewerkster aan, dat de banden nog leeg moesten en dat ik het geheel moest afgeven bij de special luggage.
Daar werd deze aangepakt en op een lopende band door een luik afgevoerd. Helaas had ik mijn banden leeg laten lopen, wat dus niet werd gecontroleerd.
Mijn fietstassen alle 3 in een Ikea-tas als ruimtebagage en 1 fietstas als handbagage. Het vervoer van de fiets kostte meer dan voor mezelf.

Na een voorspoedige vlucht in Rome gearriveerd. De fiets werd door een medewerker naar de bagage-afhaalafdeling gebracht, waar ik kon beginnen met uitpakken. Ik was nog al kwistig met Duct-tape in de weer geweest, om de fiets in te pakken. Een afbreekmesje, had ik in mijn ruimtebagage gedaan, zodat ik de doos in stukken kon snijden. Een steeksleutel zat op mijn fiets geplakt, om mijn pedalen weer te bevestigen. Het pompje zat nog op mijn fiets, zodat ik de banden kon oppompen.
Echter goed vol lukt niet met zo een klein handpompje. Vervolgens in de stromende regen naar de binnenstad van Rome gefietst, waar ik een B&B voor 2 nachten had geboekt. Nu ik er toch was, wilde ik ook wel wat van Rome zien. Het appartement bevond zich in een voormalig klooster en een nog jonge, donkere, Franse non, ontving me en bracht me naar de kamer. In de buurt een hapje gegeten en bijtijds naar bed.