Dag 3: Dėg (H) - Véménd (H) 117 km

Hongarije, Vemend

Vanmorgen werd ik wakker gemaakt door de haan onder mijn raam. Ik had afgesproken, dat het ontbijt om 7:30 uur zou zijn.
Rond die tijd kreeg ik ook een seintje van de boerin, dat ze gereed was. Een reuze-omelet van hun eieren van de eigen kippen, met brood en wat salade, een soort Atjar-tjampoer, wat ook zelf was gemaakt.
Om 8:15 uur op pad. Na 1 km kwam ik op een erg drukke 2-baans weg terecht, waar met enorme snelheden werd gereden. Die moest ik nog ruim 20 km volgen. Na 2 km heb ik mijn gele fluoriserende veiligheidshesje aan gedaan en het leek wel of ze meer afstand hielden.

Later zag ik een bord, zoals gebruikelijk in Spanje, waarop aangegeven, dat je fietsers met 1,50 m afstand passeert, maar dat werkt hier in Hongarije nog niet echt goed.

Nog even over de overnachtingen; in tegenstelling tot het eerste deel van Nederland naar Boedapest, heb ik nu geen kampeerspullen mee. Vind ik wel jammer, want dat kamperen heeft verreweg mijn voorkeur, maar alleen hier de eerste 4 dagen in Hongarije zijn er campings en de rest van de tocht nagenoeg niet meer. Dus overnacht ik nu in hotels, B&B's, guesthouses en wat er zo al voorhanden is. En dat valt niet altijd mee. Gisteren moest ik er al een stuk voor omrijden en vandaag weer. Ditmaal een afstand van 14 km, maar daar deed ik 2 uur over; heel veel klimmen, vreselijk slechte weg, bijna geheel onverhard.

Eindelijk in het dorpje aangekomen, kon ik de B&B niet vinden. Ik had via Booking.com een email gestuurd, maar die werd niet beantwoord. Toch de gok maar genomen, waar ik na een poosje spijt van kreeg met die slechte weg, maar ja, dan wil je toch door. In het dorpje een paar mannen aangesproken, die hout aan het hakken waren. Ze bleken allen Duits te kunnen spreken; het is hier een soort van Duitse enclave, al sinds 300 jaar. Ze spreken Duits als 2e taal.

Nadat ze uitgelegd hadden waar de B&B was, trof ik de zaak op slot.
Daarna ging ik nog een andere kamerverhuurder opzoeken, maar ook daar was de zaak op slot. De man die ik had aangesproken (later bleek hij Gabor te heten) stopte en zei dat hij voor me ging proberen. Weer terug naar de houthakkers, hoop gebel en gedoe, waar ik niets van begreep en na een half uur zei hij: geregeld!
Hij reed me voor met zijn auto en ik kwam bij een perfecte accomodatie, nota bene gerund door een Nederlands stel. Zij waren gebeld door de vrouw van de burgemeester, die was weer door Gabor gebeld en die had het voor mij weer geregeld, omdat zij van Gabor hoorde dat ik Nederlands was, dat had hij gezien aan mijn "Zeeland" fietsshirt.
Prachtig toch, dat mensen zo vriendelijk zijn.
Morgen weer een nieuw avontuur.