Dag 2: Ventas de Zafarraya - Santa Fé (Granada) 67 km

Spanje, santa fe granada

De tweede dag op de fiets begint koud: 4 graden Celsius. Vertrek om 9:15 uur, handschoenen aan tot 12:00 uur.
Volgens de schrijver van het boekje wat ik als leidraad gebruik: Onbegrensd Fietsen naar Andalusië, Paul Benjaminse, zou het half maart hier altijd rond de 20 graden zijn.
Ik had vooraf nog even contact per email met hem, waarin ik vroeg, of handschoenen en een ijsmuts mee zou moeten nemen. Zijn antwoord was, dat hij zelfs in februari hier vaak rond de 20 graden had, dus een overbodige zorg. Wat was ik blij met met handschoenen, die ik toch maar had mee genomen, ondanks zijn advies.
Heel de dag met veel klimmen, vrijwel geheel tussen de miljoenen olijfbomen gefietst. Af en toe nog een bloeiende amandelboom, prachtige vergezichten.
Het schitterende landschap maakt de kou goed. Bij doorkomst van Huelma kwam ik in een enorme hagel- en regenbui terecht. Kon gelukkig een kwartiertje schuilen onder een afdak. Tussen de dorpen is er geen enkele schuilmogelijkheid.

De laatste 9 km verkeerd gereden en kon gelukkig met OSMAnd op de GSM, Santa Fé vinden, wel over onverharde modderpaden tussen de olijfboomgaarden.
Een kamer in hostel Apollo Trece voor E 20,-- excl. ontbijt. Het bijbehorende restaurant was dicht, maar kon in het naastgelegen dorpje diner en ontbijt genieten.
Beetje toeristisch, wel gezellig.