Dag 11: Aleksinac (SRB) - Bela Palanka (SRB) 79 km

Servië, Bela Palanka Municipality

Het zou vandaag een pittige tocht worden (bleek onderweg). Niet eens zo zeer anders dan andere dagen, maar ik kreeg een aardige mentale dip.
Eerst vond ik alles grappig, de mooie modellen wc-potten die ze hier hebben, moesten even op de foto. In de stad Nîs, een prachtig lapidarium en nog tal van andere historische dingen. Maar ik was zo verrekte moe, had last van de voor mijn gevoel enorme drukkende hitte, werd uitgenodigd door een Duits sprekende Bosniër voor een bak koffie en dat sloeg ik af.
Had het idee, dat ik een nacht had overgeslagen.

Ik bedacht dat ik thuis airco heb, in mijn auto airco heb en dan hier een beetje in die felle zon met die enorme hitte rond te gaan fietsen. Ik kreeg ook nog hoofdpijn.
Om 11:00 uur kwam ik in een dorpje met wat B&B's en hotels en besloot voor vandaag maar eens te stoppen. Op Booking.com zag ik echter dat inchecken pas na 14:00 uur kon.
Dus maar weer door.

En of ik nog niet genoeg ellende had, was het alleen maar omhoog, soms boven de 10%.
Pas toen ik vrij hoog zat, kwam het moreel (voor wielrenners moraal) weer terug.
Het leek of ik vanuit een vliegtuig naar beneden keek, schitterende uitzichten.
Maar ik verlangde wel naar enige rust.
Om 14:30 uur een hotel (€ 30) gevonden in Bela Palanka. Eerst douchen, paracetamolletje nemen en een paar uur slapen.

Het wordt overigens steeds meer "Oostblokkeriger". Veel slecht onderhouden en gedateerde panden. Mijn hotel is echter gelukkig daarop een uitzondering. Ook een goed restaurant kunnen vinden, beter gelukt dan gisteren.

Nu ik dit schrijf, ben ik weer in normale doen. Had het even nodig.

Afstand: 79 km Rijdtijd: 5:33 uur
Gemiddelde snelheid: 14,22 km/uur
Cumulatief: 963 km

Hey Guus, Om je wat moreel te geven😊. Waardering voor de wijze waarop je de tocht beschrijft. Nu wil ik je niet meteen met den Doolaart vergelijken (ook ik had De herberg met het hoefijzer op mijn lijst staan. Vooral ook omdat er een uittreksel van was) krijg ik echt beelden en gevoel bij het gebied, de mensen en ontmoetingen die je beschrijft. En dan ook nog op zo’n manier dat ik stiekem jaloers ben op wat je aan het doen bent. Ik blijf het toch heel bijzondere en indrukwekkende ervaringen vinden die je meemaakt. Intensief en vermoeiend ook denk ik. Ik verheug me elke keer op je verslag

Jan Ennik 2023-09-13 23:39:43

Dank je voor de mentale ondersteuning Jan! Ik zat er even echt doorheen. Ik ga nu weer met frisse moed verder. Ik denk dat iedereen wel af en toe zulke momenten heeft, alleen deel je dat niet zo snel. De wetenschap dat ik een achterban hebt, die het een beetje volgt geeft ook veel plezier. Daarom zijn reacties heel waardevol.

Guus 2023-09-14 06:18:37

Wat een avontuur Guus. Begrijpelijk dat je er even helemaal doorheen zat. (goed dat je ook dít deelt, ik vind dat het juist wel iets over je zegt). Het is een zware fietstocht, en dan ook nog met slecht wegdek en hoge temperaturen. Maar.....je gaat weer met frisse moed verder ("na regen komt zonneschijn "). Mooi om je verslagen te lezen, en iedere dag maak je er weer herinneringen bij die niemand je meer af kan nemen. Veel succes!!

Cobie 2023-09-14 09:37:38

Dank je Cobie! Het lucht wel op, als ik even mijn beklag kan doen. Inmiddels relativeer ik het weer wel en realiseer me, dat het best een voorrecht is, om dit allemaal toch maar te kunnen doen. Ik ben nu weer vol goede moed onderweg. En in de wetenschap, dat er wat familie en vrienden meekijken, voel je je even wat gesterkt.