Op weg naar San Diego (1)

Verenigde Staten, Wellton

Het was was een verrassend begin van de dag.
Bij het ontbijt kwamen we in gesprek met een echtpaar.
De man was duidelijk van indiaanse afkomst en hij vertelde hoe hun volk in het verleden al het land was kwijtgeraakt, het werd een emotioneel gesprek.
Hij vertelde dat hij Chief Wanatah was, zijn voorouders leefden in Minnesota.
Hij liet ons prachtige foto's zien waar hij op stond met zijn Indiaanse kleding die hij nog steeds draagt bij officiële gelegenheden.
Het werd een bijzonder gesprek over de geschiedenis van de indianen in Amerika.
Hij was ook Vietnam veteraan, de indianen werden in de Vietnam oorlog ingezet vanwege hun eigen taal die ze spreken, daar is later nog een film (Code Talker) over gemaakt.
Omdat niemand anders deze taal spreekt konden ze dit gebruiken als code om te communiceren.
Als je zijn naam intikt op google komen alle verhalen tevoorschijn, heel indrukwekkend.
Wij hebben de eerste helft van de route naar San Diego erop zitten, we reden we gelijk op met een trein naast ons, na 70 km! ging de trein verder naar het noorden en wij richting het westen.
Het is best mooi om door zo'n woestijn gebied te rijden, de weinige afslagen die er waren onderweg gebruikten we om even pauze te houden.
We zagen heel in de verte al dat er ergens een grote brand was en die bleek precies daar te zijn waar wij zouden slapen, in Wellton.
Gelukkig bleek het motel aan de andere kant van het dorp te staan, het enige wat wij er van merkten was dat er een irritante rooklucht hing buiten maar daar was gelukkig binnen niks van te merken.