Mesa Verde National Park.

Verenigde Staten, Mesa Verde

We waren al vroeg in het park vanmorgen.
Het ligt heel hoog in de bergen en we reden er een uur op om boven te komen.
Hier zie je overal in de rotsen kamers gebouwd waar de Indianen vroeger in woonden.
In de ochtend hadden we alle uitzichten al bekeken en vanaf de overkant van de canyon Cliff Palace al zien liggen waar we later naar toe zouden gaan met een Park Ranger.
Onze tour begon om half één en we waren er keurig op tijd.
Het was maar goed dat we al kaartjes gekocht hadden want het was erg druk.
We maakten een hele klim naar beneden ( en later ook weer omhoog natuurlijk ) en dat ging via erg smalle en steile trapjes maar het was het meer dan waard.
Als je zo naar beneden afdaalt dan heb je even het gevoel hoe de mensen vroeger leefden en toen hadden ze die trapjes die wij hadden nog niet eens.
Niet voor te stellen hoe ze het voor elkaar kregen om deze kamers te bouwen, de schatting is dat ze hier zo'n 90 jaar over gedaan hebben.
Er moeten ongeveer honderd mensen geleefd hebben en de gemiddelde leeftijd in die tijd was tussen de 30 en 40 jaar.
Dat zou betekenen dat er drie generaties aan bezig geweest zijn.
Er is ook duidelijk verschil tussen de kamers, er zitten erg mooie en ook erg slordige tussen wat ook wel aan geeft dat er veel verschillende mensen aan gewerkt hadden.
Toen deze kamers ontdekt werden vonden ze 25 haarden die gebruikt werden om eten te bereiden en om zich warm te houden in de winter.
Door dit aantal haarden kwamen de onderzoekers op ongeveer honderd bewoners uit terwijl er 150 kamers in totaal zijn.
Men denkt dat de rest voor opslag van eten gebruikt werd en dat dit onderkomen ook dienst deed voor sociale gelegenheden.
We hadden een hele leuke gids die van Indiaanse afkomst was en alles erg op zijn gemak en duidelijk uitlag.
Om zo de canyon in te gaan geeft toch meer het gevoel erbij als de uitzichten van veraf dus voor ons was dit wel een erg leuke ervaring.
Toen we weer terug bij de auto waren kwamen we erachter dat we vergeten waren de tomtom van de voorruit te halen.
Die was na uren in de brandende zon niet meer aan te krijgen dus dat was schrikken.
Na hem een tijdje voor de koeling van de auto gehouden te hebben ging hij gelukkig toch weer aan, pffff!
We hadden gepland om te slapen in Gallup en dat was nog wel even een paar uurtjes rijden en zonder tomtom zou het toch wat lastiger zijn om bij het volgende motel te komen.
Gallup ligt in de staat New Mexico en dat was wel even een heel andere omgeving dan we gewend waren.
Hier zagen we meteen veel Indiaanse invloeden en ook de omgeving is compleet anders.
Morgen trekken we weer verder door Arizona en Gallup ligt net op de grens dus vandaar dat we hier voor een nachtje blijven.

Zeker bijzonder die grotwoningen. Zeker met een gids erbij heb je er een beter beeld bij

Wijnie 2017-05-28 07:47:32

Ziet er super mooi uit! Heb weer een reis voor de volgende keer in Amerkia ;)