Game drive

Kenia, Voi

Zes uur in de ochtend. We verzamelen aan het waterhole waar de maraboes ons al staan op te wachten. We drinken een vlugge kop koffie en vertrekken voor onze eerste game drive. Een roodsnaveltok (Zazou!) heet ons welkom. We rijden door de ontwakende savanne. We zien meteen een kleine kudde impala’s. Een savannearend bekijkt ons uit de hoogte, en op de Ngutunirots zont een vroege hyrax (klipdas). Het is doodstil, een rustige bries strooit zacht licht over de vlakte. De chauffeurs verlaten de weg, want even verderop ligt een leeuwenfamilie te rusten. We naderen dit wonderlijke schouwspel tot op enkele meters. De motoren gaan uit. Even genieten. Daarna terug verder. Al snel zien we opnieuw dieren: grant gazelles en waterbucks, zebra’s en wrattenzwijnen (Pumba!). Een olifant graaft boomwortels uit en een giraf stapt elegant tussen de groene bosjes. Een groep “gele” bavianen schuilt samen met de maraboes onder een brede acacia. Een roodnekleeuwerik zingt zijn dubbele toon. De gidsen noemen geduldig alle grote en kleine vogels. Zo rijden we verder door dit heerlijke landschap tot het tijd is voor het ontbijt. Het is pas acht uur, maar hoeveel schoonheid is ons al niet te beurt gevallen.
Na het ontbijt wordt wat geluierd, gezwommen of gekeken naar de dieren die komen drinken aan de vijver. Na de lunch verlaten we Ngutuni lodge en -park en rijden door de vrij grote etappestad Voi: een oud (en een nieuw) station, arme buitenwijken, veel handel en nog meer kerken, sommige uit golfplaten. We rijden er tot aan het immense natuurpark Tsavo East. Immens betekent: iets groter dan het Vlaams Gewest. Vlakke steppe. Aan de gate hebben we een ongenode gast in de bus: een vervet monkey. Schrikken!
Binnen rijden we al snel tussen de beroemde rode olifanten van Tsavo. We rijden het gebied rond Voi River in, waar de concentratie aan dieren het grootst is, aangezien het park voor de rest droger dan ooit is. Giraffen steken boven het struikgewas uit, girafantilopen piepen ertussen en de kleine dikdiks eronderdoor. De hemel is bedrukt, het is fris en we rijden aan een gezapig tempo over de savanne. Op een open zachtgroene vlakte met een kudde giraffen en een kudde hartenbeesten, komt een olifantenfamilie aangestapt. 25 stuks oud en jong. Ze kruisen behoedzaam onze weg, traagzaam telkens één poot zachtjes maar gedecideerd neerzettend, de laatste mama achter het laatste jong.
In de late namiddag brengt de zon terug kleur aan het landschap. Groen en grijs komen tot leven. We zien steeds meer dieren, in grote aantallen en door elkaar. Een eenzame buffel zoekt het gezelschap van maraboes en hoornraven, de zebra’s verbroederen met de impala’s.
We eindigen de dag zoals we begonnen zijn: met enkele leeuwen. Deze exemplaren liggen onder een boom te dromen over hun avonturen op de savanne. En dat doen we straks vast ook.

We genieten mee van deze mooie « Safari » Schitterende foto’s …en tekst! 👏

Oma Linkens 2023-08-26 23:50:21

Prachtige safari met onuitwisbare herinneringen. De natuur in Afrika op zijn “puurst”. Geniet ervan! Alixe, mama & papa

Francis Jespers 2023-08-27 09:21:00

adembenemend... genieten maar, oververdiend!

Stefaan Misschaert 2023-08-27 09:56:44

Wat een prachtige foto’s van deze ongerepte natuur. Bedankt dat jullie ons laten meereizen en genieten van dit onvergetelijk avontuur. Christa Sonck, oma Camille