Closing the gap

Kenia, Mombassa

Vandaag staan we op, even vroeg als de wevervogels. De ochtend gloort wit. Saïdi verschijnt met twee busjes, en weg zijn we, richting weekend. De afdaling door de uitlopers van de Shimba Hills verloopt vlot omdat het al lang niet meer geregend heeft. Het ochtendlicht zien opkomen in de nevel boven de groengolvende heuvels: mooier zal het niet meer worden. We hossen ons over de ruwe wegen. Van op het balkon boven de kustvlakte zien we de zilveren spiegel van de Indische oceaan.
In alsmaar uitdeinend Ukunda hebben we een korte ontmoeting met onze engelbewaarder Dolly, die de inleefreis al vele jaren praktisch ondersteunt. Het is tenslotte dankzij Sunshine4kids en mama Pascale dat we ooit op Rose Mwakwere terechtgekomen zijn.
We komen aan bij de ferry, steken vlot over en storten ons in het toeterende verkeer van Mombasa. Zo bereiken we Ratna Square, zetel van CloseTheGap. Dit Belgische bedrijf, opgericht door Olivier Vanden Eynde, doet wereldwijd aan social entrepreneurship en heeft tevens een modern uitgebouwde businesshub in Mombasa waar jonge start-ups hun “incubatie” kennen. Jonge Afrikaanse ondernemers worden er opgenomen in het BOOST programma en kunnen zo hun eerste stappen op de markt wagen. Tijdens ons bezoek ontmoeten we een aantal van deze jonge ondernemers. Ambitieuze jonge mensen die misschien ook onze leerlingen kunnen inspireren. Na een aantal indrukwekkende uiteenzettingen en de uitstekende (Belgische) lunch, nemen we afscheid van Ngosa, Jacintha en Laurent, de dynamische en hartelijke bezielers van CTG Mombasa.
We gaan nog even het wervelende Mombasa bezoeken en wringen ons dus door de steegjes van de Oude Stad. Het is vrijdag, dus in deze cosmopolitische stad is het de moslimgemeenschap die zijn weekend inzet, met moskeebezoek, inkopen doen en het eten van biriyani (oriëntaal rijstgerecht). Het is druk, stoffig, oosters en zeer warm. We verlaten de stad richting ferry, Ukunda en Diani, eindbestemming van deze dag.

veel plezier in Mombasa. Leuke foto's!

Bruno 2023-08-18 18:02:35

Een welverdiend weekend voor gans het team ! Geniet er van 👍 Wij genieten van het verslag en de prachtige foto’s😉

Griet Linkens 2023-08-18 21:20:34

Veel plezier op deze prachtige reis. Groetjes

Adrien en Alixe en guilliem 2023-08-19 02:26:21

Prachtig verslag en dito foto,s

Ritza vandecasteele 2023-08-19 13:28:01

Een belevenis én een reisverslag om 'u' tegen te zeggen; wat een ervaring zullen onze leerlingen dankzij hun bevlogen begeleiders voor altijd met zich meedragen. Misschien gaan de jongens ook een beetje minder 'carnivoor' worden na de aanblik van de plaatselijke slagerij ... Geniet verder van de vele indrukken, hoedje af!