Through the tusks

Kenia, Mombasa

Wachtend op de ferry, zien we het glinsteren van de zon op de monding van het Likoni Channel in de oceaan, en aan de overkant, de haven, de skyline en de groene kusten van Mombasa Island, bestemming van deze dag. De boot komt aan. Uitladen en inladen gebeuren tegelijk in een wanordelijk krioelen. Dat de boot vol is, is niet meteen een reden om de stroom voetgangers te stoppen. Er is altijd een gaatje vrij. Wij blijven veilig in onze bus tijdens de overtocht.
Bij het uitstappen aan de oude slavenmarkt - nu specerijenmarkt - overvalt ons de intense, hectische sfeer van de stad: wriemelend verkeer, felle kleuren en kleren, geschreeuw en getoeter, geloop en gesleep, walmen en dampen. We lopen McKinnon Market binnen voor een ontmoeting met de Keniaanse kruiden en thee. Daarna gaat het naar de vleesmarkt. Nu wordt het pas extreem. Overal bloed! Walgelijke geuren! Een kraampje met lachende geitenkoppen! Koeienmagen! De geur van de ingewandenwinkel zal ons nog de hele dag achtervolgen.
Om de hoek: de Jain Temple, teken van de eeuwenoude handelscontacten tussen Mombasa en Indië. Volledig onzichtbaar vanaf de straat en by no means kom je er binnen. Dat laten we niet over onze kant gaan. Blijven onderhandelen. Uiteindelijk mogen we niet alleen het domein, maar zelfs de tempel betreden. We doen onze schoenen af en bezoeken rustig en vrij het marmeren tempelgebouw.
We picknicken aan de voet van Fort Jesus, voor we dit door de Portugezen gebouwde fort bezoeken. Mombasa was immers honderd jaar Portugees, na de Arabische overheersing, en voor die door Oman en later de Engelsen. De stad ademt nog steeds een cosmopolitische sfeer uit in haar architectuur en klederdracht.
Time for some shopping. Daarvoor trekken we door de steegjes van de - ruige en vervallen - oude stad. Er wordt wat Afrikaanse kledij gekocht.
Einde van de middag. Genoeg scherpe indrukken. Net voor het begint te regenen rijden we madhouse Mombasa uit, onder de wereldberoemde slagtanden in Moi Avenue door, net als - lang geleden - queen Elisabeth, en net als alle reizigers, net als alle volken, passanten door eternal Mombasa.

PS Deze avond namen we afscheid van Dolly, dankbaar voor alles wat ze voor ons weer gedaan heeft op deze reis! Asante sana!