African Rythm

Kenia, Godoma

Vandaag (woensdag) hadden we onze eerste werkdag op de Rose Mwakwere School. Samen met de principal werden de taken verdeeld en de leerlingenteams samengesteld. Gemengde teams uiteraard, zodat het samenleven van Belgen en Kenianen nog vlotter gaat.
Vier teams: general cleaning, kitchen, covering books, construction. Aangezien de school sinds vorig jaar heel wat bijgebouwd heeft, vooral op gebied van hygiëne, is de cleaning minder zwaar geworden. Het kitchen team had dan weer een lange dag zonder onderbrekingen, van breakfast over tea-time, lunch, tea-time opnieuw en supper. Veel arbeidsintensief werk in sympathieke maar zeer rudimentaire omstandigheden. Dat is natuurlijk de reden dat (vandaag) de bouw van de nieuwe keuken gestart is. Het construction team kon alvast een lading stenen klaarleggen en de funderingen helpen uitgraven. Bijzonder zwaar werk onder de hete zon. Gelukkig worden we culinair verwend. Op één dag zagen we zowel de chapati (pannenkoek) als de mahambri (soort oliebol) op het menu verschijnen.
Naast dit werk werden ook de hulpgoederen gesorteerd - en door sommigen reeds aangetrokken, soms in grappige combinaties (een Cercle Brugge muts boven op een sluier?). In ieder geval willen we iedereen bedanken voor het verzamelen van de goederen! Ze vallen hier in dankbare handen.
De namiddag werd tenslotte besloten met een vrij anarchistisch volleybaltoernooi met heel veel beweging en plezier.
Onze leerlingen ontpoppen zich voorlopig als enthousiaste en energieke werkers die vlot omgaan met de Keniaanse meisjes en leerkrachten.
Negen uur in de avond. Er is nog even elektriciteit, de muziekinstallatie van de principal schalt nog “Jesus is the way” over het schoolterrein, maar alle Belgen zitten reeds in hun bed. Het is een ander ritme. En dat geldt voor alles hier.

PS De foto’s van dag 1 worden ondertussen bij het vorige verslag gevoegd.

Bedankt voor het mooie verslag. Klinkt als een unieke ervaring. De naarstigheid daar!

Francis 2019-08-01 14:48:23

Blij te horen dat alles goed verloopt! En blijkbaar wordt de muziekbox die we hebben geschonken vorige week al goed gebruikt, dat doet deugd. Veel plezier en werkgenot! Ik volg alles met veel plezier (en een beetje trots). Pascale.

Pascale Sunshine4kids 2019-08-01 16:51:06

Zo'n positief en fantastisch nieuws moesten ze meer op TV tonen!!! Prachtige voorbeelden voor jongeren en ook voor volwassenen! Een grote en watrme proficiat aan iedereen voor de

mammie Rita 2019-08-02 18:52:48

te vroeg op verzenden getikt... hier vervolg van mijn bericht. ... aan iedereen voor de inzet en het durven en kunnen doorbijten ook als het pijn doet!! Een fijne en leerrijke tijd samen met de jongeren van de Rose Mwakwere school! Speciale groetjes aan Ilse, Kévin en Louise!