Kenya yetu hakuna matata

Kenia, Mangawani

Het weekend is voorbij. Iedereen heeft voor een week afscheid genomen van de mama (en de gsm). De Belgische meisjes vinden hun buddy (en soms ook hun bedbugs) terug. Gisteravond, bij aankomst op Rose Mwakwere hoorden we zelfs: Home sweet home.
De teams worden geshuffeld en het werk wordt dus hervat. De werf is flink opgeschoten dit weekend. Construction team gaat aan de slag. De sfeer is goed en de motivatie hoog.
De school wordt ook opnieuw gepoetst vandaag, de incinerator gaat aan en er wordt kostbaar water gehaald uit de Ramisi River, want aangezien het al twee weken amper geregend heeft, is de watervoorraad nagenoeg op. Het wordt steeds moeilijker om de droogte tussen twee regenperiodes te overbruggen, hoewel het globaal gezien genoeg regent. Daarom wordt met de Principal beslist om twee extra watertanks te plaatsen en de resterende daken van dakgoten te voorzien. Een investering die op minder dan een jaar terugverdiend is, rekening houdend met de prijs voor het laten aanrukken van een tankwagen met water. We bekostigen dit bijkomend werk met het geld dat pater rector het project schonk bij onze afreis. De Principal stuurt meteen de account clerck Austin naar Ukunda met het geld en begint met het sorteren van oude dakgoten. Straks worden de tanks al geleverd. Noem ons een plaats waar aan dit tempo ideeën in daden worden omgezet?
Het compound team wordt ondertussen ingezet om een oud maïsveld te rooien en er 400 kasuarinaboompjes te planten. Dankbaar werk, want deze streek is zo vruchtbaar dat - mits water - deze kleine plantjes binnen twee à drie jaar bomen zullen zijn.
Zo schuift de dag gestaag en rustig verder, zoals de wolken boven onze hoofden op deze (immer) hete dag. Er wordt gekookt, gegeten, afgewassen, thee gedronken. Gepraat en gelachen ook. Wat dat betreft komt de apotheose na de four o’clock tea. Een orkest aan kazoo’s onder leiding van maestro Jerome zorgt voor vrolijke uitwisseling van Westerse en Keniaanse liedjes. Tot we landen bij de klassieker: Jambo, Jambo gwana. Habari gani. Mzuri sana. Wageni, wagaribishwa. Kenya yetu, hakuna matata!

Schitterend hoe jullie samen bezig zijn

Annemie 2023-08-21 17:51:05

Het werk schiet daar goed op! Maar er wordt ook veel plezier gemaakt samen. Ze hebben de tijd van hun leven en doen ondertussen prachtig ;werk. Dikke proficiat !

Magda 2023-08-21 18:35:22

Proficiat met de verslaggeving, zeer mooi geschreven en leuk om te volgen. Dankuwel.

Marcel De Lie 2023-08-21 19:52:56

Ik wist nog niet dat Estelle zo goed kan koken en weet nu ook dat ik op haar beroep kan doen voor metsel en verbouwingswerken …! Maar, zo trots op allen die het daar doen en die een echte steen bijdragen tot een betere wereld. Fantastisch!!!

Alixe, mama & papa 2023-08-21 21:47:34

We missen jullie!!!❤️❤️

Baba 2023-08-21 22:46:12

Wat leuk om te zien dat jullie een topweekend achter de rug hebben! Het strand zal deugd gedaan hebben en nu vorderen de bouwwerken extra vlot met opgelaten batterijtjes. Fantastisch dat we de avonturen zo van dichtbij kunnen opvolgen. Xx