AZEB Red Flames

Zimbabwe, Christon Bank

Vandaag om 6u uit de veren, en met één boterhammetje met choco de bus op richting Murewa voor een meisjesvoetbaltoernooi. Na twee uur rijden door een prachtig landschap (met bavianen en veel traditionele ronde hutjes) kwamen we aan. We werden er aan het districtshuis met muziek en een luid gezongen 'maruya' (welkom) onthaald. Van daar ging het in een feestelijke processie doorheen het stadje naar de Hurungwe middelbare school.

Na een spoedtraining van 10min ging ons damesteam voor drie matchen het veld op. Ze toonden een ongelooflijke inzet en hielden goed stand, maar geraakten jammer genoeg niet in de finale. Ook de jongens speelden een wedstrijd en ondervonden dat Afrikaans voetbal net een beetje anders is dan wat ze gewoon zijn (schoenen zijn optioneel en bergop spelen standaard). Ondertussen bereidden de plaatselijke mama's in de schaduw van een boom een warme maaltijd voor 300 man.

De dag eindigde met dans, muziek en heel veel verbroedering. Bij de prijsuitreiking schonken we een aantal voetballen en truitjes aan de winnaars (dank voor de giften). Net voor het donker vertrokken we weer richting Christon Bank. Bij onze thuiskomst konden we meteen aanschuiven aan de lekkere maaltijd die Fitti en Promise alweer voor ons bereid hadden.

De volgende twee dagen zitten we in de buurt van Masvingo voor een bezoek aan Great Zimbabwe. We logeren bij Philippe, lid van het bestuur van de Future of Hope Foundation. Tot maandag!