Kenya yetu haina matata!

Kenia, Mombasa

Laatste dag op Keniaanse bodem. Tijd om afscheid te nemen en even achterom te kijken.

Gisteravond zijn we als afsluiter gaan eten in een restaurant aan het strand. Een verzorgd kader en het fijne eten, een ontspannen sfeer en de volle maan boven de oceaan, het onmetelijke lege strand en de aangemeerde bootjes zorgden voor een rustig en zorgeloos samenzijn. De manager bleek een dynamische West-Vlaamse dame te zijn.

Deze ochtend is het dan tijd voor een laatste korte strandwandeling, een foto, de valiezen.

Tijd ook om hier een aantal mensen te bedanken. Eerst en vooral pater rector en de abdijschool voor het ondersteunen van deze inleefreis. Vervolgens onze twee partners, Sunshine4Kids met haar gedreven bezieler Pascale, en Rose Mwakwere School met de zeer dynamische principal Mwongeli, wier plannen voor een volgende bouwronde we al even konden inkijken.
Dank ook natuurlijk aan Dolly die hier ter plaatse zovele zaken voor ons regelde en makkelijker maakte!
Een hartelijke dank ook aan alle ouders, sympathisanten en sponsors voor het vertrouwen en de steun. Zonder jullie zou de inleefreis evenmin mogelijk geweest zijn!
Tenslotte ook dankbaarheid voor het team van leerlingen en begeleiders. Die jeugd van tegenwoordig bleken beleefde, geïnteresseerde en hardwerkende jonge mensen te zijn. Een uitzonderlijk goede groep.

Voor we afsluiten nog even het woord aan Pascale.

Toen de Abdijschool ons vroeg om mee te werken aan een inleefreis voor hun leerlingen, hebben we zonder nadenken direct 'ja' gezegd. Want wat is er mooier dan kinderen uit 'onze wereld' laten kennismaken met leeftijdsgenoten uit het Zuiden? Kenia leren kennen, ondergedompeld worden in de Keniaanse cultuur en hard labeur verrichten om hun leeromstandigheden te verbeteren, dat was het plan. Maar het ging veel verder dan dat! Samen leven, samen wonen, samen spelen, samen zweten en zwoegen,... noem het maar op. De manier waarop er werd 'verbroederd' oversteeg onze stoutste verwachtingen. De Keniaanse meisjes hebben hun kijk op de wereld kunnen verruimen, en de Belgische jongeren hebben aan de lijve ondervonden dat ook kinderen uit het Zuiden dromen hebben, en hun talenten willen ontwikkelen. Maar ze moeten een kans krijgen. Juist daarom bestaat Sunshine4kids! Kinderen een kans geven op een toekomst door de lesomstandigheden te verbeteren, dat is onze doelstelling. Daar is de Abdijschool voor 200% in geslaagd! In naam van S4K wil ik de hele ploeg bedanken voor de inzet, het enthousiasme en de openheid. Ik ben er zeker van dat S4K nu een hoop nieuwe ambassadeurs heeft! Dank aan iedereen die dit project heeft doen slagen, en onze speciale dank gaat natuurlijk ook uit naar Dolly Muuo, de Keniaanse manager van S4K, die ook haar verlof heeft 'opgegeven' om de groep te begeleiden en met raad en daad bij te staan. We hopen nu dat dit initiatief kan herhaald worden, wie weet... ASANTE SANA iedereen! Pascale Perneel, S4K.

En met deze mooie woorden komen we aan het einde van deze blog. Op de tonen van dit veelgezongen lied sluiten we dit verhaal af...

Jambo! Jambo Kenya!
Habari gani? Mzuri sana!
Wageni, wakaribishwa.
Kenya yetu haina matata!

Duc in altum!
L. Decuypere, K. Mouton, M. Peene, J. Tanghe, G. Verhaeghe, S. Vandenbussche

Mooie woorden, prachtige glimlachen, fantastisch project en uitzonderlijke ervaring. Allemaal zo ontroerend. Asante Sana !

Sophie Dewitte (mama van Pauline) 2018-08-27 15:34:57

Prachtig project en unieke ervaring voor de deelnemers. Hartelijk dank aan de school en begeleiders om dit mogelijk te maken. Het was een plezier om de dagelijkse verslaggeving te lezen !

Pieter & Ilse Haesaert 2018-08-27 18:04:37

Alsook een welgemeende dank aan de verslaggever van dienst voor de prachtige fotoreportage en de literaire omkadering waar we dagelijks reikhalzend naar hebben uitgekeken! We zullen onze portie kwalitatieve avondlectuur erg missen, maar krijgen in ruil morgen onze kinderen wel terug :) benieuwd naar hun ervaringen! een welgemeende dank aan de school en s4k voor deze unieke belevenis!

As, mama Amely 2018-08-27 19:06:08

Wat een prachtige levenservaring, een reis die ze niet gauw zullen vergeten. Dank aan alle medewerkers voor de dagelijkse foto's en verslagen, zo misten we onze zoon nèt iets minder ! Tot morgen op de luchthaven !

Luc&Chantal Van Oost 2018-08-27 21:09:12

Een heel warme dank u voor de mooie verslagen , Bewondering voor de begeleiders en respect en waardering voor de jongeren , hun inzet en open mind! Blij voor mijn vriendin Pascale van S4K . Samen met haar man Philippe geven ze de kinderen daar kansen om hun dromen waar te maken. Ze doen het met zo veel respect en liefde voor de plaatselijke bevolking!!! Door jullie inzet zien zij hun project groeien en ervaren ze ook dat andere mensen het de moeite waard vinden om hun steentje bij te dragen !! Een hart onder de riem. Profiiciat en veilige reis terug.

Vanhoorelbeke- Maelfait Rita 2018-08-28 00:07:20

Ook van ons een welverdiende dankuwel om iedere dag een verslag door te sturen, het was telkens mooi en ontroerend om dit te lezen. Wat een unieke ervaring! Bedankt aan alle begeleiders! Welkom thuis!