Cook, clean, paint, repeat!

Kenia, Godoma

Na de eerste nacht onder de Afrikaanse sterrenhemel en met het geluid van de nachtdieren op de achtergrond, staan de leerlingen klaar voor de eerste werkdag.
Na het ontbijt worden we toegesproken door principal Mwongeli en worden de leerlingen in werkteams ingedeeld. Elk team bestaat uit een aantal Belgische jongens en meisjes, en een aantal Keniaanse meisjes die hun vakantie op school doorbrengen. De dagtaken worden uitgedeeld en de teamleiders aangesteld.

Team A staat vandaag in voor de keuken: koken, bedienen en opruimen onder leiding van de Keniaanse kokkin. Staan oa op het menu vandaag: thee en mandazi (soort platte oliebol) en stoofpot van geit met chapati’s (soort pannenkoek).

Team B staat in voor het schoonmaken van jongens- en meisjesslaapzalen, klaslokalen, douches en toiletten, en voor het halen van bidons water. De begrippen douche en toilet hebben ondertussen een nieuwe invulling gekregen. Later op de dag wordt nog in de moestuin gewerkt (dank voor het zaaigoed!).

Team C start de dag met het sorteren van de vele hulpgoederen (dank aan iedereen voor de vele giften!). Daarna wordt de oude slaapzaal klaargezet om geschilderd te worden. In de loop van de ochtend verschijnt Dolly met de verf en wordt de slaapzaal vanbinnen en vanbuiten geschilderd. Een lokale schilder trekt de werken op gang. Onze leerlingen gaan er flink tegenaan. Andere teams springen bij. Op één dag wordt de hele slaapzaal geschilderd. Puik werk!

Na het werk nog even tijd voor was en plas en voor ontspanning: even naar de River Ramisi, volley, voetbal en veel verbroedering, zang en dans. De Keniaanse meisjes hebben een heel open mentaliteit, wat het samenleven heel aangenaam maakt.

De zon is onder. Met een generator krijgen we nog een uurtje elektriciteit. Het eten en het bed lonken al.

Morgen schuiven de teams door voor hetzelfde programma.

dank u voor de nieuws !

thierry 2018-08-07 21:40:46

Heerlijk jeugdig enthousiasme ! Doe zo verder, wij duimen. En volgen met veel plezier de verslaggeving op. Waarvoor dank. Knuffel aan Simon

Sabine 2018-08-08 01:21:04

Jullie hebben geen idee van het plezier dat jullie geven aan het thuisfront om het verslag te lezen en de leuke fotos te zien. Met de hele familie lezen we jullie fantastische reportage en zoomen we in op alle fotos om geen details te missen. Van harte dank voor deze mooie momenten. Nog veel plezier en nog veel fantastiche momenten toegewenst. Vele groetjes aan jullie allen

Alexandra, mama van Emma 2018-08-08 09:50:49

Aan dit tempo zullen jullie er in slagen om de hele school onder handen te nemen! Wat een teamgeest! ASANTE SANA!

Pascale, Sunshine4kids 2018-08-08 10:37:24

Leuk van jullie iets te lezen! Wens jullie veel plezier en moed. Het ziet er tof uit. Intussen kijken wij met heimwee terug op Malawi. Maar wel tevreden van wat er gepresteerd is. Groetjes aan allen.