Tsavo East

Kenia, Ndii

Het is nog donker wanneer we in onze safaribusjes stappen. De weg naar Mombasa lijkt angstaanjagend in de nacht. Voorbijstekende koplampen duiken plots op, een groep Kenianen holt in het donker naar zijn werk, een predikant met een luide klankinstallatie doorkruist sloppenwijk Likoni. Op naar de ferry, en dan naar Mombasa Terminus, het splinternieuwe treinstation op de lijn naar Nairobi.
Het moet gezegd: de treindienst is uitstekend. Stipt, proper (tijdens de rit wordt de gang gedweild), minibar, hostessen en stewards. Aan zo’n 80km/u schuiven we door het landschap, dat langzaam droger wordt. We ruilen de palmbomen voor savanne en uitgestrekt woodland.
Station Miasenyi, vlakbij Buchama Gate, onze toegangspoort tot Tsavo East, start van onze safari.
Eerste landschap: de grijswitte Ndara plains bevolkt met “rode” olifanten en zebra’s. Hier en daar een antilope. Termietenheuvels als de Toren van Babel bij Breughel.
Tweede landschap: de vlakte van de Galana River met haar uitgedroogde zij-armen en verdroogde doub palms. Het park is uitzonderlijk droog. Aan de brug over de rivier spotten we een schichtige krokodil en enkele watervogels, waarna we even wandelen tot de klaterende Lugards Falls. Als achtergrond de uitlopers van het machtige Yatta plateau.
We rijden door een immense grasvlakte terug richting onze lodge. Onderweg twee leeuwen rustend op sokkels als aan de ingang van een Knokse villa. Een fiere secretarisvogel kondigt de lunch aan.
In de namiddag rijden we door de vlakte langs de Sangala en de Mbololo Hills. Op de achtergrond de express naar Nairobi. We rijden langs baobabs als oude grijsaards en acaciabomen behangen met geweven vogelnesten, tot aan Mudanda Rock, genoemd naar de praktijk van Liangulo stam die er haar jachtvlees op te drogen legde. Nu vinden we er vooral een grote groep yellow baboons waarvan het gedrag een beetje doet denken aan tienerjongens...
Langs kleinere weggetjes keren we stilaan terug. De olifanten gaan in groepjes de avond in, de gierparelhoenen keuvelen en de glansspreeuwen zwermen rond onder de opgekomen maan.
There’s nothing like Tsavo.

Een droom, ongelooflijk! Schitterend, jullie hebben het méér dan verdiend! Hier worden we stilaan een beetje jaloers... Nog enkele héél fijne dagen samen!!