Maji moto

Kenia, Mangawani

De korte nacht brengt ons rust en heel veel regen. ‘s Ochtends ontdekken we een schoolterrein dat voor een groot deel onder water staat. De lucht voelt ook heel drukkend aan en al snel, wanneer de zon verschijnt, wordt het bijzonder warm. De Kenianen vinden het echt koude dagen, kleden zich met een pull en verbazen zich over onze lichte t-shirts. In ieder geval is er nu water genoeg voor een wasbeurt, vooraleer we gaan ontbijten.
Na het ontbijt worden een aantal taken verdeeld: afwas, koken, schoonmaken, sanitair. De praesessen (Louanne, Louis en Michele Square) maken de groepsverdeling en de groepen voeren de werken zelfstandig en zeer snel uit. Tegen tea time is het meeste werk achter de rug. Het wordt iets frisser door de zachte wind die opgestoken is. We drinken onze thee met een stukje brood, gebakken in de bakkerij die we een paar jaar geleden hielpen realiseren. Een fijne verrassing.
Na de thee wordt er wat verbroederd en gevoetbald. Lunch laat op zich wachten want... de koe was ontsnapt. Een stukje vlees dus, met rijst, witte kool, chapati, watermeloen en een (groene) plaatselijke sinaasappel. Heel lekker.
Na de afwas gaan op wandel. We steken de rotsige Ramisi River over en gaan door een brede vlakte, langs een boerendorpje naar Maji Moto, de warmwaterbronnen gevoed door de vulkanische Zombo Hill. Een vrolijke tocht met de hele school, vergezeld door zwarte ibissen en huppende kwikstaartjes. Op de terugweg bij ondergaande zon zien we bloeiende cactussen, meanderende warme beekjes en de palmbossen langs de rivier. Tijd om de aardappelen te schillen en de kokos te raspen voor het avondmaal. De Belgen zijn ondertussen gerustgesteld dat ze niet van honger zullen omkomen.

Bedankt voor de gedetailleerde verslagen. Ze geven ons een kleurrijk beeld van jullie belevenissen ter plaatse. Blij te lezen dat jullie het allemaal goed maken. Geniet van het avontuur & take care!

Frederik en Greet Depraetere 2022-07-05 19:29:30

dank voor de mooie beschrijvingen en updates, zo blijven we bij. Heerlijk!

Pascal en Karine Persyn Vandenberghe 2022-07-05 20:47:15

Dank voor prachtige verslagen. Op vraag van paar jongens toch even update van paar Belgische topprestaties in de sport. Wout van Aert wint in het geel een etappe. Komt solo over de meet in Calais. Goffin verliest helaas in kwartfinale na 5 sets. Toch chapeau van David. Veel succes in Kenia en bluvn goan. Groetjes Guy

Guy Royaux 2022-07-05 22:51:19

Guy heb je ook nog wat relevant nieuws over de beste ploeg van Belgiƫ (KAA GENT)?