Road to Mangwani

België, Zaventem

5-6 augustus

Afspraak in Zaventem voor de inleefreis naar Kenia. Ook Pascale van Sunshine4kids en pater rector komen ons uitzwaaien. Daarna gaan we met onze uitgebreide bagage het vliegtuig tegemoet...

Na een lange nachtvlucht naar Addis Abeba en een tweede vlucht naar Kenia, landen we deze ochtend in de Keniaanse havenstad Mombasa. De leerlingen en de hulpgoederen raken vlot voorbij de douane. Verantwoordelijke Dolly en chauffeur Saïdi staan ons al op te wachten. Met het nodige gepuzzel raakt alles en iedereen zelfs in de bus. Op weg naar Rose Mwakwere Secondary School.

Bij de tocht door Mombasa valt de drukte en de diversiteit van de stad meteen op. De veelal blauwwitte gebouwen weerspiegelen de verschillende culturele invloeden. Daarnaast veel dicht bijeengebouwde golfplatenwoningen. Veel stalletjes en winkeltjes langs de weg. En overal de sympathieke tuktuks. Net buiten de stad nemen we de pittoreske ferry naar de overkant van de rivier. In de verte lonkt de Indische Oceaan.

Aan de overkant wordt de stad nog onwaarschijnlijker langs de drukke weg richting Tanzania. Druk verkeer, brede zijbermen die door allerlei verkopers - maar ook door veel rommel - worden ingenomen.
Stilaan wordt de bebouwing minder dicht en neemt de natuur de overhand. Halverwege pikken we ook de schooldirectrice, mevrouw Mwongeli, op die ons verder vergezelt.

Op dat moment verlaten we de hoofdweg om een zandweg naar het westen te nemen. Een zeer behendige chauffeur rijdt ons veilig over de hobbelige weg door het prachtige landschap van de Shimba Hills. Groene gevarieerde bush alom, vergezichten, mensen met hun vee op weg, nogal wat motorrijders.
Na twee uur van het ene op het andere weggetje komen we in de school aan waar de meisjesleerlingen ons bijzonder enthousiast opwachten. Aangezien de zon stilaan ondergaat, installeren we ons meteen, waarna we heerlijk aan tafel gaan. Nog wat verbroederen en dan naar bed. ‘Moe maar voldaan’ zoals dat heet.

PS: Er is amper netwerk, maar we doen ons best om jullie op de hoogte te houden.

Ik zal reikhalzend uitkijken naar jullie verslagen, zo ben ik er ook een beetje bij. Doe het goed daar!

Pascale, Sunshine4kids 2018-08-07 12:29:59

Dit is super! Hartelijk dank voor het verslag en de foto's. We wensen jullie mooie werkdagen toe en vooral veel plezier!

Sophie Dewitte (mama van Pauline) 2018-08-07 12:38:54

Blij te lezen dat de heenreis behoorlijk vlot verlopen is! Heel veel (werk)plezier en vergeet vooral niet te genieten! (Een dikke kus aan Arnaud X)

Evelyne Vandewalle (mama van Arnaud) 2018-08-07 13:54:49

Het wordt een onvergetelijke ervaring. Dikke duim voor wat jullie daar doen.

Christine Clarysse, S4Kvrijwilliger 2017 2018-08-07 21:42:21

Een project om " U " tegen te zeggen! Bewondering voor de begeleiders en proficiat aan de jongeren! Een hart onder de riem voor mijn vriendin Pascale en haar man Philippe die zich reeds jaren inzetten om de kinderen en jongeren daar een hoopvolle toekomst te bieden! We duimen van ver en wensen jullie allemaal een fantastische tijd toe. ( Groetjes van va en moe , Kévin)