Maji kidogo sana (Water tekort)

Kenia, Mangawani

Het watertekort wordt stilaan nijpender. Er is nog een restje regenwater om te koken, zout grondwater om ons te wassen en te kuisen, gekocht water om te drinken en de rivier om de bomen van water te voorzien. Je ziet dus overal leerlingen moedig met emmers en bidons op stap om het juiste water.
Maar ook de Ramisi River staat stilaan droog. De steenkappers blijven er aan het werk, de waterdragertjes scheppen hun emmers vol, maar de hamerkop vraagt zich verbaasd af waar de rivier gebleven is. Gelukkig komt straks de water boozer (citerne) ons uit de nood helpen met water uit de Marere bron en worden ook de twee watertanks geleverd die gisteren beslist en besteld werden. Het construction team is al begonnen de plateau’s die ze moeten dragen te metselen. Goed bezig!
Esther is wat ziek en gaat met mevr. Felista naar het dispensarium in Kibuyuni. Als buddy gaat Camille mee ter ondersteuning.
Omgekeerd krijgen we net als vorig jaar bezoek van Mister Wellington (schoolbestuur). Met een fijne glimlach beaamt hij dat het vandaag not really chilly weather is (vlotjes richting de 40°). In elk geval komt hij straks supporteren voor ons op de tweede match tussen Mangawani village en Rose Mwakwere school.
Vrolijk gaan we dus de heuvel op voor de “terugmatch”. De oproep tot het namiddaggebed weerklinkt over het voetbalveld wanneer we aankomen. Het terrein ligt er stoffig bij en zelfs de mangobomen zuchten in de middagzon. Na het gebed komen de Mangawanispelers eraan. We geven de aftrap. De match begint en al gauw komen de giechelende dorpskinderen kijken naar de wedstrijd en vooral naar de wazungu. (verslag hieronder - met dank aan LM).
… Het zachte avondlicht stroomt over de vergezichten, de bush geurt naar vochtige munt, de herders keren huiswaarts. Wij evenzo.
De watertank is gevuld.

2’ Ja! Eerste goal voor Loppem is binnen!
15’ goede redding van keeper David
16’ de Kenianen komen opnieuw dicht bij een doelpunt
17’ de druk rond het Belgische doel houdt aan. Gelukkig houdt keeper David stand.
25’ einde van de eerste helft. De stand is 0-1

26’ ook nu meteen een doelpunt voor Loppem, na een sluwe actie van Arthur. 0-2
37’ de Belgen blijken toch hittebestendig en scoren nog een doel! 0-3
44’ het geluk zit mee, de bal van de Kenianen gaat tegen de bovenlat
46’ de Kenianen gaan op zoek naar een eerredder maar lopen op een Belgische counter. Arthur scoort een hattrick.
47’ dan toch! 1-4 Een goal getekend Salim
62’ Estelle houdt de verdediging overeind
63’ scheidsrechter fluit af

Vele prachtige photos👍Bravo voor de photograaf🥰Lieve groetjes aan allemaal. Oma van Amélie Geerinkx

Anne Steverlynck 2023-08-22 15:57:20

Zeer mooie photos, prachtig om naar te kijken en te kunnen mee genieten. Blogs zijn boeiend en leerrijk. Leuk om the lezen dat de Loppem Devils gewonnen hebben! Alixe, mama en papa

Francis Jespers 2023-08-22 21:12:24

Prachtige kleuren op deze foto’s! Heerlijk meegenieten van het avontuur !

Katrien Huygens 2023-08-22 21:29:52

Wat een ervaring! We genieten mee van alle foto’s en verslagen! Veel plezier daar blijkbaar! We missen jullie, waarschijnlijk omgekeerd niet ;-)) Groetjes aan iedereen!

Kristof Dossche 2023-08-23 12:09:26

We genieten mee met de leuke en mooi geïllustreerde verslagen! Wat een levenservaring … was ik zelf maar een oud-leerling met die ervaring 😉

Floris Ghys 2023-08-23 12:47:38

Mooie foto, en prachtige verslagen

Rita vandecasteele 2023-08-23 13:08:44

Prachtige verslagen, machtige foto’s Wat een avontuur! Enjoy en we ze fier op jullie allen. 💪🏻