Tamba shamwari! (Dance my friends!)

Zimbabwe, Christon Bank

Gisteren vertrokken we alweer heel vroeg om Zimbabwe te doorkruisen van noord naar zuid. Via 'autoweg' A4, onveilig gemaakt door apen, koeien en politie, reden we door het vlakke landschap van de Midlands provincie. Kilometers droge savanne met wat boerderijtjes en wegcafés met een hoog Far West gehalte. Vanaf Masvingo werd het landschap weer rotsachtiger. Na de middag kwamen we uiteindelijk aan in Great Zimbabwe, Unesco werelderfgoed. Olv een heel goede gids bezochten we grondig deze oude koninklijke (pre-koloniale) residentie (11e-18e eeuw) die haar naam gegeven heeft aan het land. Een must-see.

Bij valavond gingen we weer de bus in, op weg naar het huis van Philippe. Via onwaarschijnlijke zandwegen in het donker reden we (bijzonder traag) door de Afrikaanse nacht, hobbelend en op de tast. En toen... zat de bus vast. Gelukkig op een kilometer van het 'dorp' Manyanye. Philippe kwam ons met zijn 'bakkie' tegemoet. Even later kwamen we aan op zijn boerderijtje. Daar wachtte het hele dorp ons op bij een kampvuur waarrond alle zetels en stoelen van het dorp stonden. We kregen een heerlijk maal (met vingers eten obligaat) en trakteerden met een meegebracht pintje. Daarna volgde een dolle avond met toespraakjes, lokale grappen en heel veel Afrikaanse live muziek en dans. De Belgen dansten evenveel - en bijna even goed ;-) Ver over middernacht ging iedereen op de geïmproviseerde bedden een paar uur slapen - en nóg vroeg er een Loppemmer "of er hier opladers waren."

's Morgens vroeg uit de veren voor een ontbijt van brood, ei en bonen voor de Belgen, en kip en sadza voor de Zimbabwanen. Na het ontbijt deden we een wandeling in de buurt, waarna we weer de (achtergelaten) bus opgingen voor de lange terugrit. Een technisch probleem met de remmen dreigde ons in Chivhu te doen stranden, doch de chauffeur kon het probleem oplossen waardoor we veilig naar Christon Bank konden terugkeren.

De volgende dagen trekken we er opnieuw op uit, richting Vic Falls, Bulawayo en nieuw avontuur.

Op en top avontuur! Genieten maar! πŸ‘ 😘

Ingrid, mama van Tiele 2017-07-17 20:16:43

Hello Louis! I see you are having fun there!! See you next week. Kisses, Cecile πŸ’š

Cecile Aumann 2017-07-17 20:32:36

Wat een avontuur! Blij om jullie lachende gezichtjes te zien! Geniet er maar van en geef je ogen maar de kost... Dikke kus, mama

mama Emilie Neyt 2017-07-17 20:48:11

Onbetaalbaar wat jullie mogen beleven!!!!! We kunnen nog veel leren van de Afrikaanse mensen. Grote " dank u" aan de verslaggever die ons laat mee genieten. KΓ©vin en Line, het thuisfront geniet mee.

Rita Maelfait 2017-07-17 20:53:14

Hey Margot en co, Ik hoop dat je het daar een beetje leuk vindt!!! We missen je!! πŸ™πŸ˜‚ Gelukkig hebben we al wat geoefend om te kunnen dansen!! πŸ’ƒπŸΌ Dikke kus charlotte πŸ’‹β€οΈ

Charlotte zus Margot 2017-07-17 21:29:43

Wanneer jullie nu in een woordenboek zouden opzoeken wat het woord "inleefreis" betekent, zou ieder woordenboek te kort schieten.... Geniet er met volle teugen van, leer uit de ervaringen, het maakt jullie "rijkere" mensen....

Ludovic Claeys 2017-07-17 21:52:52

Het is al veel geschreven op dit forum, maar het kan niet genoeg herhaald worden: bedankt aan de verslaggevers om telkens een leuk verslag te schrijven, en om onze kids zo goed te begeleiden. Als we een mail krijgen van Azeb, laten we andere mails even voor wat ze zijn, en lezen we prioritair jullie verslag. Bravo!! πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘

Stefaan Ottevaere, papa van Thibault 2017-07-17 22:34:33

Blij te lezen dat er naast het harde werk ook veel plezier gemaakt wordt! Nog een behouden vervolg van jullie reis. Wij kijken elke dag uit naar jullie boeiend reisverslag.

Baldwin & Sheila Stuer, ouders van Hanlin 2017-07-18 16:14:47

Was dat mijn kleindochter niet die een oplader nodig had? Haar enthousiaste sms'jes vliegen over en weer vanuit Zimbabwe naar Belgie :-)