De mist die dondert

Zimbabwe, Victoria Falls

Verslag van woensdagmorgen (19 juli)

Gisteren vlogen we met een binnenlandse vlucht naar het stadje Vic Falls bij de gelijknamige watervallen, waar Laurenz-Frederik Pauli, de adoptiebroer van Chido en oud-leerling van Zevenkerken ons gezelschap vervoegde. Het stadje is een echte tourist trap, maar de watervallen waren buitengewoon. We hadden ruim de tijd om het tropische park met de watervallen te bezoeken en zelfs om Cecil Rhodes' spectaculaire treinbrug over de Zambezirivier over te wandelen tot in het buurland Zambia. De bungeespringers, de alomaanwezige aapjes en de vele souvenirverkopers vervolledigden het decor. Na onze installatie in de lodges van het Rest Camp was er even tijd voor een supermarktbezoek (aanvulling van de voorraad chips en koekjes) en vrij restaurantbezoek in één van de twee centrumstraten van de stad (de leerlingen kozen collectief voor de Pizza Inn, de 'inleefversie' van Pizza Hut). De meeste leerlingen konden goed omgaan met de vrijheid die ze kregen (zoals nagenoeg steeds op deze reis); een paar hadden wat bijsturing nodig.

Vandaag wordt een lange busrit naar Bulawayo. Een lange, lege autoweg door weer een nieuw landschap (mijngebied), met ongetwijfeld tientallen politie road blocks: meestal gelegenheid tot een korte vriendelijke babbel met de politie, af en toe een (vergezochte) boete. Het herinnert ons aan het regime waaronder dit land leeft en de moeilijke omstandigheden waarover vele Zimbabwanen ons vertellen.

Schitterend! Dank aan allen om zo een prachtige reis waar te maken! Een onvergetelijke reis! Groeten aan allen! Mama Emilie

Mama Emilie Neyt 2017-07-20 11:20:12

Wat een mooie foto's van de Falls. Trouwens alle foto's bij de interessant geschreven reisverslagen zijn zeer de moeite waard. Zo te zien hebben jullie al heel wat door het land gereisd en wat een prachtige ervaring moet dat zijn. Nog hele fijne dagen!

Frank Sweerts, Opa van Louis 2017-07-20 12:02:10

Amaury, via deze weg wensen we je een gelukkige verjaardag! Geniet ervan en maak er een leuke (Afrikaanse) dag van!!! 👍🍺🎂

Familie Claeys 2017-07-20 12:19:38

Prachtige ervaring . Proficiat voor jullie inzet en proficiat aan de organisatoren. Mooie verslagen. Lennert, hoe was de naam van die andere "Falls" nu weer ??!! Groeten van Bobo en Bonpapa.

Jean en Ghislaine Berckmoes-Joos 2017-07-20 12:43:11

Prachtig! Zelfs voor ons is dit onvergetelijk, mooie verslagen, foto's, goede begeleiding voor de kids,... dikke mercie aan iedereen die deze ervaring mee mogelijk heeft gemaakt. Amaury, een gelukkige verjaardag voor jou, is wel een specialleke om in zo'n decor jarig te zijn! 🎉🎂🍾 Groetjes en een dikke zoen voor iedereen 💋

Ingrid, mama van Tiele 2017-07-20 12:57:29

Alweer een boeiende update en schitterende foto's. Geniet samen nog heel hard van deze fantastische ervaring. We zijn benieuwd naar het verdere verloop! En aan de begeleiding : top en dank Gelukkige verjaardag aan Amaury!! Groeten van Mélina, Greet en Frederik (zus, mama en papa van Lennert)