Tutaonana rafiki! (*)

Kenia, Galu

Deze middag hebben we definitief afscheid genomen van de Rose Mwakwere Secondary School.

Gisteravond werd nog een klein afscheidsfeestje gehouden waarbij we de gelegenheid namen een aantal mensen te bedanken. In de eerste plaats de immer dynamische principal, daarnaast onze lieve kokkin Dorcas, matron Monica, mister Steve de landbouwleraar en Andrew de veiligheidsman. Naast onze waardering, hadden we voor hen ook een paar geschenkjes.

Vanmorgen was het tijd om in te pakken. Een aantal vrijwilligers deed ondertussen de laatste afwas en schoonmaak. Er was zelfs nog tijd en motivatie voor de moestuin. Zonder onbescheiden te worden, kunnen we zeggen dat we deze (heel goede) school een paar stapjes vooruit hebben geholpen. We zijn dan ook echt fier op de gedreven inzet van onze leerlingen, op hun onberispelijk gedrag en op hun bereidwilligheid zich in de school en haar leerlingen te integreren.

Vooraleer de lunch aan te vatten, werd even samen gebeden omwille van het overlijden van de grootmoeder van Ruth, één van de Keniaanse meisjes. In de namiddag vertrekt ze mee met ons richting kust, waar haar familie verblijft.

Daarna was het tijd voor goodbye. Een groepsfoto en talloze duo-foto’s bezegelden dit moment waarop we moesten afscheid nemen van lotgenoten, vrienden, of (sommigen) een ietsje meer... Een traantje werd gepinkt, gsm-nummers gedeeld en veel handen geschud. Tijd om de weg door de bush in te slaan. Wegens de vele regens en de (vreemd ogende) graafwerken, ging de route niet zonder slag of stoot.

Met vele diepe indrukken en goede herinneringen sluiten we deze twee werk- en leerweken af. Dankbaar dat we ze mochten meemaken.

De komende week veranderen we van toonaard en gaan we wat het toeristische Kenia verkennen, te beginnen met de kust.

En daar is het dat we tegen het einde van de middag uiteindelijk veilig aankwamen.

(*) Tot ziens, vrienden!

Mijn bewondering voor wat jullie in de voorbije twee weken tot stand hebben gebracht. Wat een ploeg! Dank ook voor de boeiende en frequente communicatie daarover. Geniet van jullie derde week! Kwaherini.

DDQ 2018-08-18 21:11:29

Beste rafiki’s, wat hebben jullie prachtig werk geleverd, op alle gebied. Het verhaal van vandaag bewijst dat. Ik ben ontroerd als ik het lees. Wat moet het afscheid dan ook voor jullie een emotioneel moment geweest zijn! Laat je nu maar verder overdonderen door nieuwe en mooie indrukken van het mooie Kenia en zijn warme mensen. Jullie hebben het verdiend!

Pascale, Sunshine4kids 2018-08-18 21:51:03

Ik kom even terug op het verslag van 16 augustus met het kitchen department. Als ik mij niet vergis, zijn het kippenpoten in de kookpan... Niet verwonderlijk dan ook dat de Keniaanse atleten regelmatig de gouden medaille winnen op de olympische spelen ! Ik stel dan ook voor dat de leerlingen van Zevenkerken er dagelijks van smullen ! Enjoy your Kenyan meal !